לתרומות לחץ כאן

הגר"א והחסידות

שאלה:

בתאריך כ"ח אייר תשע"ז כתב אחד הרבנים באתר כדלהלן (הופנה כקישור לשאלה היום אודות ספר הזוהר) : עיקר ההתנגדות של הגר"א לחסידות לא היתה בגלל דברים שנכתבו בס' התניא, אלא בגלל שחשש שעצם החסידות כתנועה יש בה מהשבתאות שאז העולם התורני לחם בה מלחמת חרמה. לימים התברר שאין חשש כזה והכל בא על מקומו בשלום, ואפשר ללמוד בספרי חסידות ולהחכים.
ס"צ.
הנוסח על הגר"א ממש צרם לי. כאילו התברר שטעה והכל היה לא נכון ולא רלוונטי? לענ"ד צריך נוסח אחר מתוקן וח"ו לומר כך. והאריכות למותר ובודאי הרב המשיב מסכים עימי. אחר אלף מחילות.

תשובה:

אולי החד משמעיות של הדברים אכן מוגזמת, שכן היו גם מחלוקות בענין הצימצום ועוד, ובכלל בנושא תפיסת היחס בין הטבע לאלוקות, וגם הנושא של מרכזיות לומדי התורה לעומת עבודת האיש הפשוט ועוד, מה שגרם לזילזול בת"ח לתפיסת המתנגדים, אבל עיקרי הדברים מבוארים בפירוש בדברי המכתב מאליהו בענין זה, אם אינני טועה זה בחלק ה', אבל כרגע אינו תחת ידי והזמן דוחק. אינני רואה משהו צורם בלומר כך משתי סיבות: ראשית צריך להבין את התקופה, הרי באותה מידה אנחנו יודעים היום לומר שחשדו של היעב"ץ ברבי יהונתן אייבשיץ בשבתאות לא היה קורה היום וכו', כלומר היה אז חרדה גדולה בענין זה ובצדק חששו גדולי ישראל מכל סטיה ושינוי באותם ימים. שנית, לעולם לא נדע מה היה קורה אילו, כלומר באיזה שהוא מקום מלחמתו של הגר"א אכן העמידה איזונים אצל חלק מהאוכלוסיה שהיתה עלולה להסחף לשינויים נוספים מסוכנים יותר. לכן אין הכוונה שטעה. למפרע אם היה רואה את החסידות כפי שהיא היום, סבר המכתב מאליהו שלא היה יוצא בחרם.

שבת שלום ויישר כח על חידוד הדברים.

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל