לתרומות לחץ כאן

סכך

שאלה:

רציתי לשאול האם מחצלת שמוכרים עם הכשרים מהודרים זה לכתחילה האם אין עדיפות לקנים?

תשובה:

שלום וברכה

זה כשר לכתחילה. אני יודע שחסידי אמשינוב חוששים בזה לגזירת תקרה, או שמא זה נעשה לשכיבה, אינני יודע אבל נמנעים מלהשתמש בהוראת רבם, אבל מלבדם אינני יודע למי שחושש בזה, זה כשר לכתחילה.

מקורות:

לענין גזרת תקנה עי' בבית יוסף סי' תרכט סי"ח: ומ"ש וכן אסרו לסכך בנסרים שרחבם ארבעה וכו'. משנה בפרק קמא (יד.) מסככין בנסרים דברי רבי יהודה ורבי מאיר אוסר ובגמרא (שם) אמר רב מחלוקת בנסרים שיש בהם ארבעה דרבי מאיר אית ליה גזירת תקרה ורבי יהודה לית ליה גזירת תקרה אבל בנסרים שאין בהם ארבעה דברי הכל כשרה ושמואל אמר בשאין בהן ארבעה מחלוקת אבל יש בהם ארבעה דברי הכל פסולה ופסקו הפוסקים כשמואל ואליבא דרבי יהודה: וכתב הרא"ש (סי' כח) והראב"ד פסק כרבי מאיר וכרב והכל עולה לסגנון אחד. ובסימן תרל"א (שלז: ד"ה בית) יתבאר דהיינו דוקא במסכך בנסרים לכתחלה אבל הבא לפקפק נסרים של תקרה שאין עליה מעזיבה שרי אפילו ברחבים דכיון שמתקן המעוות ליכא למיגזר: ומ"ש אפילו הפכן על צדן שאין בהם ארבעה. מבואר שם (ע"ב) בגמרא ופירש רש"י הפכן על צדיהם נסרים שיש בהם ארבעה שסיכך בהן ולא הטיל רחבן על הסוכה אלא השכיבן על צדן שהוא פחות משלשה פסולה כדמפרש לקמן דכיון דיש שם פיסול עליהן נעשו כשפודין של מתכת הפסולים לסכך בכל ענין שהופכן:

ומ"ש מפני שדומים לתקרת הבית וכו'. ארישא דמילתא קאי למיהב טעמא למה אסרו לסכך בנסרים שרחבם ארבעה: ומ"ש דאם אין בהם ארבעה כשרים אפילו הן משופין שדומין לכלים. שם (טו.) בגמרא על מתניתין דתקרה שאין עליה מעזיבה: וכתב בסמ"ק ומיהו נהגו העולם שלא לסכך בהם וכו'. זה לשון סמ"ק (סי' צג נה.) נסרים פחותים מארבעה מותר לסכך בהם אך מכל מקום צריך לעשות הסכך בענין עראי שיוכלו הגשמים לרדת בסוכה וכדמפרש בתוספות בפרק קמא וע"כ נהגו העולם לכסות הסוכה בערבה או בגמי או בכיוצא בהן ולא בנסרים כלל ואפילו פחותים מארבעה דליכא משום גזירת תקרה משום דילמא אתי למטעי לסכך בענין קביעות שלא ירדו שם הגשמים:

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. ראיתי תשובה נוספת באתר והסתבכתי:

    https://din.org.il/2021/09/16/%d7%a7%d7%a9%d7%99%d7%a8%d7%aa-%d7%a1%d7%9b%d7%9a-%d7%97%d7%95%d7%98%d7%99-%d7%a4%d7%a9%d7%aa%d7%9f-%d7%9e%d7%a2%d7%95%d7%91%d7%93%d7%99%d7%9d/

    שאלה:
    שלום
    האם ניתן לקשור את הסכך ע"י חוטי פשתן הנקראים 'חוטי שמשון', האם זה לכתחילה ויכול להוות תחליף לאזיקונים מבחינה הלכתית? תודה רבה לכם

    תשובה:
    שלום וברכה

    בסכך קיינעס ודומיו, משתמשים בסיבים של גווה שאינם מעובדים וכשרים בעצמם לסיכוך, וזה אכן הכי מהודר. הם נמכרים באריזה ירוקה 10 ש"ח לחבילה.

    לגבי חוטי פשתן וכדומה שהם גידולי קרקע אבל מעובדים נחלקו הדעות, כיון שהם פסולים לסיכוך רק מדרבנן, ויש נדון רחב בפוסקים האם פסולי סיכוך מדרבנן אסורים גם כן משום "מעמיד בדבר המקבל טומאה". ולכן ראוי להחמיר שלא להשתמש בזה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל