לתרומות לחץ כאן

תאריכים לחשש ספיחין וקדושת שביעית – שמיטה תשפ"ב

שאלה:

ממתי יש לחשוש לפירות וירקות בשביעית

תשובה:

בנושא ששאלת קיימים שני שלבים, יש שלב בו יש קדושת שביעית אבל אין איסור ספיחים, כלומר הירק התחיל גידולו בשישית ונלקט בשביעית, ויש שלב שגם תחילת גידולו בשביעית ואז יש איסור ספיחים והוא אסור לגמרי באכילה. בפירות הכל בא הרבה יותר מאוחר מאחר שהחנטה היא הקובעת. גם אין אסיור ספיחים [מעיקר הדין גם שמור ונעבד מותר באכילה].

ראה כאן טבלה מסודרת של המכון לחקלאות על פי הלכה, בכל מיני הפירות והירקות לשני שלבים אלו.

הצטרף לדיון

16 תגובות

  1. מחילה אבל לא הבנתי כ"כ:
    למשל כתוב בננה מתאריך ה' בתשרי קדוש בקדושת שביעית. אז כבר מהתאריך הזה אסור לקנות ממקום בלי כשרות (לא היתר מכירה ולא יבול חו"ל ולא כלום)? כי זה סחורה בשביעית? בננה נידונת כירק?
    ב. שאר הדברים שקדושת השביעית שלהן רחוקה יותר וגם אין איסור ספיחין לפי הלוח אז אפשר לקנות בתקופה הזו גם בלי כשרות? כי אין סחורה בשביעית כי זה לא קדוש קדושת שביעית (כי זה כנראה שישית ועד שיחנוט יקח זמן) וגם אין איסור ספיחין? הבנתי נכון?
    או שבכל זאת יש בעיה כי המוכר עובד באיסור נגיד לא מכר את הקרקע או לא עשה אוצר בית דין? אז אני מכשיל אותו?

  2. א. יבול חו"ל לא קדוש, אבל בלי כשרות טובה איך תדע שזה יבול חו"ל… לגבי בננה זה ספק ומחלוקת ידועה.
    ב. זה נכון לגבי ירקות [במידה ואתה יודע לעשר], אבל לגבי פירות יש חשש ערלה. אם זה לא קדוש הוא לא צריך לעשות אוצר בית דין..

  3. בודאי שאסור לעשות עבודת קרקע, אבל בדיעבד העיקר להלכה ששמור ונעבד אינו אסור באכילה, אף שנחלקו בכך ראשונים.

  4. השאלה אם מותר לסייע לקנות ממנו אחרי שנכנסה השנה השביעית? זה לא מסייע?. אז נכון שאין קדושת שביעית נגיד באותו תאריך ואין ספיחין, אבל מה עם מסייע לקנות ממנו? הרי ליקט את זה? או עב בזה?

  5. לא. קונה מהסופר.
    אז למסקנה (ומחילה על החפירה, פשוט זה נושא מורכב וכמה לומדים אותו, לא קל):
    ללא כשרות: אם עוד לא הגיע התאריך של קדושת שביעית אז אין מסחר ולכן טפשר לקנות בהנחה שאין איסור ספיחין עד לתאריך זה או שאין בכלל.
    בהנחה שאין בעיית ערלה באותו דבר.
    ובהנחה שמעשרין.
    ב. אם זה דבר שהגיע מועד קדושת שביעית אז אפילו ששמור ונעבד מותר בדיעבד, יש בעיה לעשות סחורה עם קדושת שביעית, ולכן במקום שאין כשרות לא קונים. (רק אם כן אפשר התייחסות למה בכללים של הלוח שהבאתם הם כתבו שבשעת הדחק אפשר לקנות בצורה המותרת, ממה נפשך: אם מותר כי אין שמור ונעבד בדיעבד, וכן פותרים באיזה דרך את הסחורה בשביעית, אז שיהיה מותר לא רק בשעת הדחק.
    ואם הסיבה רק בשעת הדחק להתיר כי שמור ונעבד זה מחלוקת סוף כל סוף, אז גם כשלא הגיע זמן קדושת שביעית לא ניקנה מהם, כי קטפו ועבדו בקרקע בשביעי).
    תודה רבה על הסבלנות והמשא ומתן הפורה. יישר כח ותזכו לשנה טובה וגמר חתימה טובה, אתם ובני משפחותיכם.

  6. שעת הדחק כי יש סוברים שבירקות שנלקטו בשביעית יש איסור ספיחין גם התחיל גידולם בשישית, ואה"נ שבפירות שנעבדו בשביעית זה גם לא לכתחילה, אף קודם שיש קדושת שביעית.

  7. הרב קצת בילבל אותי. (:
    בהתחלה הרב התייחס ללפני קדושת שביעית ובלי בעיות ספיחין כדבר מותר.
    ועכשיו אני מבין מהשאלה השנייה שלי על מה שכתבו "שעת הדחק" במציאות שכן הגיע קדושת שביעית, שהרב פוסל קנייה כזאת גם לפני בעיית קדושת שביעית?

  8. ההלכה היא שאין ספיחין במה שגדל בשישית ונלקט בשביעית, אבל הגרי"ש אלישיב צידד להחמיר בזה כפי שהביאו שם בפתיחה, ולכן זה לא כזה לכתחילה.

  9. גם בזמן שבפרי עצמו שקונים אין עדיין קדושה אבל אם המוכר מתעסק גם עם פירות קדושים ומקבלים ממנו עודף הכסף יכול להיות קדוש

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל