לתרומות לחץ כאן

עמידה בחזרת הש"ץ / עמידה כשארון הקודש פתוח

שאלה:

שלום הרב ,
האם חייב לעמוד בכל חזרת השליח ציבור ביום כיפור ובכלל ?
ומתי בתפילות יום כיפור כן צריך לעמוד בכללי ?
תודה.

תשובה:

שלום וברכה

מי שכוחו במותניו ראוי שיעמוד בחזרת הש"ץ כמו בכל השנה, לא בפיוטים אלא בחזרת הש"ץ עצמה, אבל מי שחלוש מהתענית יכול להקל, אחר שמאריכים מאוד בניגון ויש בכך טורח רב.

 מעיקר הדין, כאשר הספר במקומו מותר לשבת אף שארון הקודש פתוח, אמנם רבים נהגו לעמוד באותה שעה, אבל אדם שמתקשה בכך ודאי רשאי להקל כעיקר הדין. שאלה זו נוגעת כמובן למעשה בעיקר בימים הנוראים שבהם נהגו בזמן אמירת פיוטים רבים לפתוח את ארון הקודש.

מקורות:

ראה טז יו”ד סי’ רמב  ס”ק יג, וכ”כ במשנה ברורה סי’ קמו שער הציון ס”ק יח, שארון הקודש נחשב רשות אחרת ולכן אין חיוב לעמוד. אולם בס’ פנים מאירות ח”א סי’ עד נקט שיש חיוב לעמוד באותה שעה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. אך יש לציין ממה שהשלחן ערוך הביא בסי' תרי"ט סעיף ה', (והרבה לא יודעים את זה), וז"ל "יש שעומדים על רגליהם כל היום וכל הלילה" עכ"ל. והיינו בשעת התפילה בלילה כמבואר שם בנו"כ. והטעם הוא להיות כדוגמת המלאכים, ולכן כתוב שם שנשים לא יעמדו, ויעו"ש עוד בגר"א שציין המקור מפר"א והביא שם את לשון הפר"א, "ראה ס"מ שלא מצא חטא ביוהכ"פ ואמר רבון עלמין…. מה מלאכי השרת אין להם קפיצים אף ישראל עומדים על רגליהם ביוהכ"פ וכו'. (ואגב אורחא אזכיר מה שראיתי בבעל הטורים שמפרש על הפסוק "ויגע בכף ירכו" שהמלאך נגע בכף ירכו של יעקב, שכונתו היתה לבדוק האם יש ליעקב קפיצים או שהוא מלאך כמותו שאין לו קפיצים יעו"ש).

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל