שאלה:
שלום.
אשמח אם תוכלו להבהיר לי האם אדם שעובד לצורך פרנסתו (רוב האנשים),למחיה וכד',לא למותרות.האם יכול לעבוד בחול המועד? האם אינו נחשב דבר האבד? (נהגי אוטובוס כדוגמא)
בנוסף.אם אני יוצא לטיול עם המשפחה ובדרך עוצרים לקנות משחק או כל דבר אחר מחנות שהייתה אמורה להיות מבחינה הלכתית סגורה בחוה'מ,האם יש בכך מסייע?
(במקרה שלי אני רוצה לרכוש ציוד לכוורת בחנות שאני לא מזדמן להיות שם במהלך השנה אבל אם אצא לטיול עם המשפחה שם זה כבר יהיה בדרך )
יישר כח
תשובה:
שלום וברכה
דבר האבד פירושו הפסד, מניעת רווח, כלומר לא עבדתי לא קיבלתי, זה לא דבר האבד. לכן גם כאשר אדם עובד למחייתו, אם אינו בגדר עני הנזקק לצרכי יום טוב [לא מצוי כלל בזמנינו], אין לו לעבוד.
אין לקנות מוצרים בחנות הפתוחה באיסור, ראה שו"ת חקקי לב סי' טו.
יישר כח.
לפי הנ'ל מדוע יש היתר לנהגי אוטובוס לעבוד?
או למשל לשכור רכב בחברת השכרה,הרי לכאורה אסור לה להיות פתוחה שהרי אין זה הפסד אלא מניעת רווח?
בנוסף.האם במידה וזה יגרום למנהלים להסתכל על העובד בעין עקומה,מה שבהתווסף למקרים שהיו בעבר יכול להביא להחלטה לפטר וכד' (לא ספציפית בגלל חול המועד אלא כתוצאה מהצטברות של כמה דברים בנוסף לזה)
האם יש מקום להקל?
יש ענין של צורך המועד. גם בזה יש כללים שונים.
זה יכול להיות כבר דבר האבד, הכל לפי הענין.
כיהודה ועוד לקרא אוסיף כי בכל מקרה אם מקבלים חופשת קיץ ובגלל זה כבר א"א שלא להגיע לעבודה בחוה"מ הרי שזה לא כ"כ פשוט שזה כזה דבר אבד. ניתן (וחובה) לתכנן את החופשות בצורה כזאת שלא יאלץ לעבוד בחוה"מ
האם נהג משאית המחלק מזון לחנויות, דומה בעניין זה לנהג אוטובוס (צורך המועד)?
או שמכיוון שיש עוד נהגים בחברה (אמנם יהודים,כך אינם שומרים תו'מ),אין לו היתר לעבוד?
זה ברור לגמרי, אלא שלפעמים יש במקום העבודה לחץ והבוס לא מרשה לקחת חופשה בתאריך זה. הערה נכונה.
זה שיש נהגים אחרים אינו רלוונטי, אם מדובר בממכר מזון שזה צורך המועד ובחנויות שמותר להם למכור, מותר.
השאר תגובה