פדיון כפרות עכשיו

נדר לגבי זמן צאת השבת

שאלה:

הסתבכתי עם ספקות לגבי זמן צאת השבת.

עם הזמן החמרתי והוצאתי שבת מאוחר כדי להסתדר עם כל השיטות עד 90 דקות מהשקיעה- מצד רבינו תם והבנתי שיש פה בעיה של נדר במנהג טוב ג' פעמים.

לא הצלחתי עדיין למצוא בית דין מומחה כדי להסביר את העניין.

יש סיבה להקל במקרה זה שהוצאת השבת מאוחר היא רק חומרא כשזה לא מכביד ולא ממש דין מחייב? אפילו בלי התרת נדרים ספציפית ולסמוך על ההתרת נדרים של ערב ראש השנה?

תשובה:

לגבי מנהג טוב שאדם נהג ולא התנה שיהיה בלי נדר, מועילה המודעה שמוסרים אחר התרת נדרים בערב ראש השנה, וזה מונע את הנדר מלחול, כך הורה הגרש"ז אויערבך. שאלתך זו מוכרת לי כבר כמה שנים שוב ושוב, כך שלפי החשבון שלי כבר התרת את הנדר הזה כבר כמה פעמים, נראה שאתה יותר מידי לחוץ מהנושא הזה של נדר וכדאי להרפות קצת, בורא עולם אוהב עבודת ה' מתוך שמחה ולא מתוך לחץ וחרדה.

גמר חתימה טובה וכל הברכות.

הצטרף לדיון

18 תגובות

  1. מבחינת התרת נדר כזה בפני בית דין מומחה, עשיתי זאת בפועל רק פעם אחת לפני הרבה שנים.

    אני מבין שבגלל הלחץ אתם פוסקים לסמוך על הפסק של הגרש"ז אויערבאך בנושא למרות שזו דעת יחיד ביחס לנדר ידוע וספציפי?

  2. להבהרה בהמשך:

    1. ולחומרא, אם זה לא קשה עדיף לעשות התרת נדר בפני בית דין מומחה או שאין כל טעם?

    2. מדובר על התרת נדרים ומסירת מודעה בערב ראש השנה בפני ג' אנשים הגם שהם בעלי בתים בלבד?

    3. בכל השאלות: זה לכל העדות ואין הבדל בין אשכנזים, ספרדים ותימנים?
    2.

  3. רק להבהרה:

    הגרש"ז אויערבך פסק על מסירת מודעה אחרי התרת נדרים בערב ראש השנה, שמועילה למנוע מנדר עתידי לחול, אבל מדובר שהג' פעמים נעשו לפני מסירת המודעה בערב ראש השנה?

  4. בשנים האחרונות עשיתי התרת נדרים בערב יום כיפור, אני מסתפק האם שנה שעברה עשיתי מצד הסגר שהיה בגלל הקורונה.

    1. גם התרת נדרים בשנים קודמות מועילה ולא צריך דווקא בשנה האחרונה? אלא אם כן לא ידוע לי ויש נוסחים שהוא רק לשנה הקרובה.

    2. כדי להבין את הפרופורציה של השאלה: האם נדר מצד מעשה טוב ג' פעמים נחשב חיוב דרבנן בלבד בכל מקרה?
    ואז זה ספק דרבנן אם עשיתי עליו התרת נדרים ומסרתי מודעה בשנה שעברה שמפקיעה אותו מלכתחילה?

    מניח שבזה אין הבדל ביו אשכנזים, ספרדים, תימנים וכו'.

  5. אבל אולי מסרתי מודעה לפני שנתיים רק על שנת תש"פ ולא על השנה האחרונה תשפ"א אם לא עשיתי בסגר של הקורונה לפני שנה?

    לא יכול להיות שיש נוסחי מסירת מודעה שמצומצמת רק לשנה הקרובה- אולי אצל נוסחי שונים של עדות שונות אשכנזים, ספרדים תימנים וכו'?

  6. 1. אז לפי כל העדות, אשכנזים, ספרדים, תימנים וכן הלאה- זו מודעה ברורה וחד משמעית לעתיד מרגע מסירת המודעה ועד עולם?
    2. אם הבית דין לא אמרו שהם מקבלים את מסירת המודעה אני מניח שזה גם תקף לפי כל הנוסחים אשכנזים, ספרדים, תימנים וכן הלאה. הבנתי נכון?
    3. אם בזמנו עשיתי התרת נדרים ומסרתי מודעה עם כמה ביחיד לפני בית דין, זה מועיל לכתחילה או שעדיף כל אחד בנפרד? יש בזה הבדל בין שיטות של אשכנזים, ספרדים, תימנים וכו הלאה?

  7. הכוונה בשאלה 3:
    אם בזמנו עשיתי התרת נדרים ומסרתי מודעה עם כמה ביחד לפני בית דין של 3 בעלי בתים שישבו כדיינים-
    השאלה האם זה מועיל לכתחילה או שעדיף שכל אחד יעשה בנפרד לפני הבית דין את:
    א. התרת נדרים עצמה?
    ב. את מסירת המודעה?

    האם אותו הדין יש להתרת הנדרים ולמסירת ההודעה לעניין זה?

    יש בזה הבדל בין שיטות של אשכנזים, ספרדים, תימנים וכו הלאה?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל