לתרומות לחץ כאן

שכן שהחזיק בשטח משותף

שאלה:

שלום וברכה,
לפני כמה שנים שכני היקר החל לבנות סביב חדר ההסקה המשותף של הבניין, הוא לא ביקש ממני רשות אך אני לא התנגדתי ואף כששאל אותי חבר מדוע אני לא מוחה אמרתי לו שאין לי עניין במקום זה ולא אכפת לי שבונה שם.
שאלתי היא לאחרונה עלה בדעתי שיש לי אפשרות שימוש שם (ההוא בסוף לא בנה ואני יכול להשתמש בזה כמחסן) האם אני יכול לחזור בי ולדרוש
את חלקי או שכיוון שמחלתי שוב אין לי זכות בזה.
ושורש השאלה היא שהרי המקום כתוב על שמי בטאבו כנכס משותף האם די במחילה כדי לזכות בזה ועוד שהרי לא אמרתי לו שמחלתי ושמא אפשר
לטעון שאלו היו דיבורים בעלמא ואינם מחייבים אותי.
אשמח לתשובתכם המהירה.
אציין ששאלתי את אחד הרבנים שליט"א ואמר לי שמחילתי מחייבת אותי
וויתרתי על זכותי. וברצוני לדעת האם דעתו מקובלת על כולם.
בברכה,

תשובה:

שלום וברכה,

לא ידוע לי מה פסק הרב שאותו שאלת כדאי לשמוע בדיוק מה כוונתו ובודאי כיוון לאמת.

בשו"ע סימן רמא מבואר שאדם שנותן לחברו צריך שיאמר לשון מתנה ולא מועיל מחילה, ואם מחל לו על החפץ לא נקנה לו בדיבור. ושם בסעיף ג מבואר שאם מוחל לו על מה שיטול מנכסיו מועיל המחילה ולדעת הסמ"ע מבואר שדווקא אם אמר לשון מתנה, אולם בש"ך ובנתיבות ביארו באופן אחר מדוע יעזור לשון מחילה כאשר חברו נוטל מנכסיו. אולם כל זה דווקא במטלטלים אבל בקרקע לעולם לא יועיל מחילה אלא צריך לומר לשון מתנה, ואפילו אם החבר דר והחזיק בקרקע יכול להוציאה מידו, וז"ל השו"ע: "המוחל לחבירו מה שיטול מנכסיו, יכול לחזור בו קודם שיטול. אבל לאחר שנטל, מה שנטל נטל. ודוקא מטלטלים, אבל קרקע לא, אפילו דר והחזיק בה".

ולכן אם לא הקנת לו את המקום אלא ראית ושתקת אין בכך קניין אותה יכול להשתמש במקום ככל בעלי השותפים.

בהצלחה. 

מקורות:

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. חזקת תשמישין לא מפקיע קרקע. דהיינו אדם שמשתמש שנים רבות בקרקע של חברו לא יכול למנוע מבעל הקרקע לבנות או להשתמש, מניעה משימוש בקרקע נחשב לחזקת קרקעות ולא חזקת תשמישין. ראה נתיבות סימן קמ ס"ק כ.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל