לתרומות לחץ כאן

ספרדי שמתפלל עם אשכנזים ולהיפך

שאלה:

שלום,
1. אם אני אשכנזי שמתפלל במניין ספרדי, אני צריך להתפלל לפי הציבור (ספרדי)? אם כן, מותר לי להתפלל בנוסח שלי (אשכנזי)?
2. אם אני מתפלל בנוסח אשכנזי במניין ספרדי, איך עליי להתפלל? (למשל מה עושים בעלינו לשבח? ותחנון של מנחה?)
3. האם מותר לי במהלך היום להגיד כל פעם ברכות לפי הנוסח שאני יותר מתחבר? (למשל להתפלל את התפילות הרגילות אשכנזי, אשר יצר ספרדי, סליחות ספרדי, ברכת המזון אשכנזי וכו' – כל פעם לפי מה שאני יותר מתחבר)?
3. אם אני אומר קריאת שמע שעל המיטה בנוסח אשכנזי, מותר לי להגיד את כל הפרשוית של שמע (כמו הספרדים) ולא רק את הפרשה הראשונה? ומותר לי להוסיף את "אהה בכח" ואת ה-3 פסוקים של אותו יום כמו הספרדים? אם כן מתי להוסיף? (לפני ברכת המפיל?)
4. בדרך כלל אני עושה הבדלה ספרדית (גם בבית וגם במקום בו אני לומד). האם אפשר לשלב בין הנוסח האשכנזי לספרדי? (להתחיל ב-"הנה אל ישועתי" ואז ישר אחרי "בשם ה' אקרא" להתחיל את הספרדי ["ראשון מציון הנה הנם"] עד הסוף)?
תודה!

תשובה:

שלום וברכה

ראשית לעיקר, אין לערבב סתם נוסחאות לפי מה שאתה מתחבר או רוצה. אתה אשכנזי, עליך להתפלל ולברך הכל בנוסח אשכנז. אין בעיה לשמוע הבדלה בנוסח ספרדי.

השאלה רק מתחילה כאשר אתה מתפלל בבית כנסת ספרדי, מה עושים לגבי מה שקשור לציבור ונאמר מחמת הציבור. בזה כיון שאתה בציבור ספרדי, יש לומר קדושה לפי הנוסח שלהם, וכן אם אתה אומר שם קדיש וכדומה.

לגבי תחנון, יש קצת בעיה של לא תתגודדו, שאתה נופל אפיים והציבור אינו עושה זאת, אמנם מעיקר הדין כבר פסקו גדולי זמנינו שהיום שכולם מכירים את כל המנהגים והציבור מעורבב מעדות שונות החיים יחד לא קיים איסור זה, ומותר ליפול אפיים, אבל עדיף לעשות זאת בצד ולא במרכז בית הכנסת, כך הורה הגרש"ז אויערבך.

בקריאת שמע על המיטה את ה יכול לומר שלוש פרשיות, זה לא קשור לספרדים ואשכנזים, כך ראוי על פי סוד. גם מרויחים שאם התפללו ערבית מוקדם מידי ויש מחלוקת אם הגיע כבר זמן קריאת שמע, אז אתה יכול מספק לכוון לצאת גם בקריאת שמע זו.

גמר חתימה טובה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. אני מעונין בתשובה האים ספרדי יוצא ידי חובת תפילה בבית כנסת מינין אשכנזים ?והאים צריך לשמוע מהחזן את כל נוסח התפילה ? ומה עושה אחד שלא יודע לקרוא עונה רק אמן ?

  2. אשכנזי יוצא ידי חובה מספרדי, אבל צריך לשמוע את כל התפילה וזה לא מצוי כל כך. מי שלא יודע לקרוא יסמוך על זה, והעיקר שישמע בכל ברכה את עיקר התוכן ואת הפתיחה והחתימה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל