לתרומות לחץ כאן

קיצוץ ענפי ערבה על יד נהר שעובר דרך עיר

שאלה:

שלום,
האם מותר לקצוץ ענפי ערבה כשעושים זאת בעיר ליד נהר שעובר דרך אותה עיר או שזה גזל וערבה תהיה פסולה כך שלא יהיה אפשר לקיים מצוות ארבעת המינים?
תודה רבה!

תשובה:

שלום וברכה,

עצי ערבות שנטועים ברחוב, אם מדובר במקומות שיש בעלות על העצים, או שיש איסור לפי החוק לקטוף מהעצים, אסור לקטוף משום איסור גזל. אבל אם העצים הפקר מותר לתלוש ענפי הרבה. העובדה שהעצים נמצאים בתוך העיר לא מחייב שיש איסור גזל, ויתכן שזה הפקר.

בהצלחה.

מקורות:

שולחן ערוך אורח חיים הלכות לולב סימן תרמט: כל ארבעה המינים פסולים בגזול ובגנוב, בין לפני יאוש בין לאחר יאוש; אבל גזול וקנאו בלא סיוע המצוה, כגון גזל לולב ושיפהו, כשר, דקנייה בשינוי מעשה ומיהו לא יברך עליו; ויש מי שאומר דלא נפסל גזול וגנוב אלא לגנב ולגזלן עצמו, אבל לאחרים כשר בשאר הימים,  חוץ מיום ראשון. הגה: ומשום זה יש ליזהר שלא יקצץ הישראל בעצמו אחד מארבעה מינים שבלולב לצורך לולבו, דקרקע אינה נגזלת, וסתם כותים גוזלי קרקע הם ויבא בגזילה לידו, אלא יקצצנו כותי ויקנה מהם (תשובת הרשב"א סי' תתנ"ב הגהות אשיר"י ס"פ לולב הגזול); ואין חילוק בזה בין ארץ ישראל או חוצה לארץ (א"ז); לולב שאגדו כותי ועשאו, כשר כמו סוכת כותי. (מרדכי הל' קטנות).

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל