פדיון כפרות עכשיו

מאבד עצמו לדעת

שאלה:

שלום רב
אני לומד הלכות מאבד עצמו לדעת ורציתי לשאול מה הדין של מכתב התאבדות
למשל אדם שנמצא תלוי בחדר סגור מבפנים והשאיר שם מכתב התאבדות מפורט שניכר בו שהוא היה בשפיות וידע מה הוא עושה וכו'… האם אנו מגדירים אותו כאילו ראינוהו אומר הרי הוא עולה לראש הגג וראהו שעלה ונפל… או שזה מוגדר כמצאוהו חנוק או מושלך על גבי סייפו
בברכת גמר חתימה טובה ותזכו למצוות

תשובה:

שלום וברכה

גם כאשר אדם היה ב"שפיות", אם המעשה נעשה מתוך דכאון עמוק אנחנו מתייחסים לכך כאל דבר שנעשה בחוסר שיקול הדעת מוחלט. משום שלפעמים דכאון קליני גורם לאדם לאבד שליטה על עצמו, אף שהדיבור שלו אינטלגנטי ונשמע מחושב. הוא רואה את העולם כמשהו שסוגר עליו באופן שגרוע מההתאבדות עצמה ואינו מוצא לעצמו כל אופציה אחרת. לכן גם במקרה כזה לא נתייחס לכך כמאבד עצמו לדעת שאין מתאבלים עליו וכו'. רק אדם, כפי שקורה לעיתים למרבה הצער, שלמשל חלה במחלה קשה והחליט באופן מושכל ליטול את חייו כדי להמנע מסבל המחלה שהיא סופנית, הוא נחשב מאבד עצמו לדעת באופן גמור.

שלא נדע צער.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. קודם כל תודה רבה
    שתי שאלות
    אדם שהיה חולה במחלה סופנית שמודע שיסבול ממנה הרבה… מדוע אי אפשר להגדיר אותו כמו שאול המלך שהתאבד מחמת שידע שהפלשתים יתעללו בו… שכתבו הרמבן והראש שהיה מותר לו להתאבד
    שאלה שניה
    אני רוצה להבין לגבי המכתב… אני מבין את הנקודה של השפיות… אולם הנקודה שאני רוצה לברר זה האם מכתב מוגדר כראינו אומר או לא… דהיינו גם בראינו אומר אם אנו יודעים שהוא במצב של דיכאון וכדומה הוא לא יחשב מאבד עצמו לדעת…
    אז למשל מוצאים מכתב שבו הוא כותב דברים שאם היינו שומעים אותו אומר אותם היינו מגדירים אותו כמאע"ל… אם גם במכתב נגדיר אותו כך?

  2. קראתי לפני זמן אודות תשובות הראש המזויפות שמישהוא הוציא לאור לפני הרבה שנים. גדולי הדור עלו על הזיוף על ידי כמה מהתשובות שלא התאים להלכה הנפסקת. אחת מהתשובות היתה שעסק במאבד עצמו לדעת שאם המית עצמו מפני דיכאון אז זה לא מוגדרת כמאע"ל.

  3. הנושא של שאול המלך נתון במחלוקת גדולה, ראה חיים שאל סי' מו ששם היה נושא של העברה על דת ורק בזה התירו, וראה מה שהאריך לאסור בענין זה בשו"ת חת"ס סי' שכו ויש עוד הרבה בזה באחרונים.
    מה שכתבתי לגבי השפיות, הוא שהדבר לא חד משמעי ובכל מקרה לגופו נזדקק לדעת מה היה מצבו הנפשי של האדם, הנושא אינו רק אומר או כותב, אלא מה הרקע לכל המעשה, באם נדעהו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל