פדיון כפרות עכשיו

כיבוי מכשיר שמשמיע אזעקת שווא בשבת

שאלה:

האם מותר לכבות אזעקת-שווא בשבת, -למרות שלחלוטין אין לי איך לכבות אותה בשינוי?
= האפשרות היחידה לכבות אותה היא על-ידי הברגה החוצה של כל-הכלי-שמשמיע אותה, שמחובר לתקרה, ואז ניתוק ההכבל-החשמלי
של הכלי.
-אם היא התחילה לעבוד,
-שום דבר אחר לא מכבה אותה.
-ואני לחלוטין לא יודע: כיצד להבריג את הכלי שלה החוצה מהחיבור שלו בתקרה, ולנתק את הכבל החשמלי שלו, -בשינוי.
הרעש של המכשיר הזה בד"כ חזק/חזק-מאוד, =מאוד לא נוח להיות בדירה כל עוד לא הוא משמיע את האזעקה.
-במידה וחלילה, זה יתחיל לפעול בשבת, -האם מותר להבריג אותו החוצה מהמקום שלו בתקרה ולנתק את כבל-החשמל שלו,
-במהלך-השבת ? -כמובן בנחה שמדובר בתקלה של המכשיר = ואין צורך שהמכשיר ימשיך להשמיע רעש-אזהרה לדיירי הביניין.

תודה,

תשובה:

שלום וברכה

ברור שאסור לנתק אפילו בשינוי! אבל מותר להביא גי ולרמוז לו שלא בדרך ציווי שיכבה. למשל לומר לו: הרעש כאן כל כך חזק, ממש בלתי נסבל", והוא יבין מעצמו ויכבה. סיבה להיתר על ידי גוי, משום שלא מדובר בפעולה שיש בה הנאה אקטיבית, אלא רק מניעת צער, וזה מותר על ידי גוי ברמיזה שכזו.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. ואם אני מצליח לחשוב על דרך להוציא את המכשיר מההברגה באמצעות-שינוי, ואז לנתק-בשינוי את הכבל-החשמלי, -זה כן מותר על ידי ישראלי-יהודי ?
    -או גם אז אסור, -ורק על ידי גוי ?

    -אם אף גוי לא ירצה לבוא לעזור,
    -נגזר על דיירי-הדירה לצאת מהדירה לקומה אחרת למשך כל השבת על מנת שלא יסבלו מהרעש ?

    -מה אם השכנים הישראלים-יהודים-חילונים של בעלי-המכשיר-אזעקה-שמרעיש -לשוא, -ירצו להיכנס לדירה כדי לפרק את המכשיר בעצמם, -כי הרעש מפריע גם להם, -והם חילונים ועד-כה לא עניין אותם מלאכות-שבת? -האם מותר לשתוק, -ולתת להם לעשות כרצונם [לפרק] משום שלום-איתם = עם השכנים ?

    תודה,

  2. אין להתיר לעשות מלאכה בשינוי סתם למניעת רעש. אין לתת לשכן חילוני לעשות זאת. אינני יודע פתרון, ואם הגוי לא רוצה תרמוז לו שתשלם, ואם עדיין לא רוצה, תרמוז לו שתשלם עוד…

  3. אזעקה שהחלה לצפור בשבת מחמת נגיעה במכונית או כניסה לא זהירה של אדם לבית: אם האזעקה הופעלה ביום והיא עומדת להפסיק לצפור תוך זמן קצר, אין היתר לעשות פעולה כדי לכבותה. אבל אם היא עומדת לצפור זמן רב ביום, או זמן קצר בלילה, במקום שצפירתה גורמת לאנשים צער רב, מפני שהיא מפריעה להם להירגע ולענג את השבת וקל וחומר כשהיא מפריעה להם לישון – מותר להפסיק את פעולתה באיסור דרבנן של ‘שבות דשבות’ (לעיל ט, יא). שעצם כיבוי האזעקה אסור מדרבנן (לעיל הלכה א), ואם יעשה זאת בשינוי, כגון שילחץ על כפתור השלט באמצעות כפית או באחורי אצבעו, אז הפעולה היא בדרך ‘שבות דשבות’. ואפילו אם בעקבות כיבוי האזעקה נדלקות נורות לרגע, כיוון שאין בהן צורך, הרי זה ‘פסיק רישא דלא ניחא ליה’ (לעיל ט, ה).

    ואמנם יש שאסרו זאת, ולדעתם רק על ידי גוי הקילו. ואם השכנים החילוניים מאיימים שיקראו למשטרה ויגרמו ליותר חילול שבת, יאמרו לשכנים היכן השלט, ואם השכנים ירצו, יוכלו במקום לקרוא למשטרה לכבות בעצמם את האזעקה (מלכים אמניך י, ו). אולם להלכה, כיוון שמדובר בצורך גדול שקשור למצווה, מותר להפסיק את פעולת האזעקה על ידי ‘שבות דשבות’ (ועי’ באהלה של תורה או”ח כג, ובתשובת הרב ליאור בקדושת השבת ח”א עמ’ 303).

    מתוך האתר: פניני הלכה:
    https://ph.yhb.org.il/01-17-16/

    -אתם מסכימים איתו כשזה בניסוח הזה ?

  4. אני מסכים עם העיקרון אבל לא בפרקטיקה. כלומר, לדעתי יש לחשוש בנושא של כיבוי חשמלי שגם בשינוי אינו שבות דשבוצ, שהרי שיטת החזון איש והאגרות משה שהפסקת פעולה חשמלית היא איסור תורה, ממילא השינוי הוא שבות אחד. גם ההגדרה של פסיק רישא דלא ניחא ליה לא מקובלת עלי, כיון שכפי שהוסבר בס' ארחות שבת ועוד, דבר שבעיקרון אני רוצה בו ביום חול, ורק עכשיו בשבת אינני מעוניין בו, אינו נחשב לא ניחא ליה, ממילא גם כאן, הרי יש צורך בנורות בדרך כלל, וניחא ליה ק=בקיומן.
    אני מסכים עם ההיתר של המלכים אמניך באופן שאכן יקראו למשטרה וזאת משום שהגעת המשטרה כרוכה בחילול ה' גדול יותר, אבל אם סתם יכעסו, לא התיר.
    ממילא אני חוזר על דעתי שיש להביא גוי דוקא.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל