לתרומות לחץ כאן

שניים שהתפשרו אחרי ויכוח ביניהם

שאלה:

שלום
בעבודה שלי הייתי צריך להכין מצגת כלשהי על נושא מסוים. גיליתי שלמישהו שאני מכיר יש מצגת על הנושא הזה אך היא ישנה ולא מעודכנת, אבל מה שכן המצגת הייתה מעוצבת יפה. שאלתי אותו אם הוא מוכן להביא לי אותה והוא אמר שכן ובחינם. בגלל שתאריך ההגשה התקרב ובסופו של דבר לא היה לי מספיק זמן ביקשתי ממנו שיעדכן אותה בשבילי ואני אשלם לו סכום מסוים שקבענו. כשהגיע היום של ההגשה הוא נתן לי את מה שהוא עשה. מה שקרה זה שהוא בהחלט עדכן אותה, אבל הוא לא שמר על העיצוב שלה והיא נהייתה הרבה פחות יפה. בגלל שזה היה ממש לפני ההגשה והייתי לחוץ לא אמרתי לו כלום על זה, והלכתי להגיש את המצגת. יש לציין שמי שהגשתי לו העיר לי על כך שהעיצוב לא משהו.
למחרת אמרתי לו את זה וגם אמרתי לו שציפיתי שהוא ישמור על העיצוב הקיים לכל הפחות, וזה היה די ברור שרציתי עיצוב יפה בזמן שביקשתי ממנו. בגלל זה אמרתי לו שאני חושב שמגיע לו פחות כסף על העבודה. הוא מנגד טוען שבגלל שבזמן שהוא נתן לי את מה שהוא תיקן אני לא אמרתי לו כלום והייתי צריך לומר לו אז, לכן אני צריך לשלם לו כמו שסוכם.
דיברנו קצת ואז הוא אמר לי "אני אגיד לך את האמת אני לא מבין למה אני צריך לוותר על חלק מהסכום אבל אני מוכן להגיע לפשרה לסכום שהוא באמצע לבין מה שסיכמנו למה שאתה רוצה לתת לי".
השאלות שלי:
1. מותר היה לי בכלל לדרוש לשלם סכום נמוך יותר?
2. בין אם היה מותר ובין אם לא, עכשיו כשהוא התפשר על סכום נמוך יותר אני יכול לשלם לו כך או שאני עדין צריך לשלם לו את הסכום המקורי? (נשמע מדבריו שהוא התפשר רק בגלל אי נעימות…)
תודה
שנה טובה ומתוקה!

תשובה:

שלום וברכה,

אחרי שהגעתם לפשרה ודאי שהפשרה קיימת. בכל ויכוח שיש בין שניים הטוב ביותר להתפשר, ולא צריך לברר האם היה מותר לו לטעון טענות נגדיות, עצם העובדה שהיה ויכוח בין השניים והסכימו להתפשר אין זה פשרה בטעות אלא הפשרה קיימת.

האיסור לקבל פשרה רק במקרה שצד הכחיש את האמת ומחוסר ראיות הסכים צד השני להתפשר, במקרה כזה הפשרה בטילה. אבל אם לא שיקר אלא טען את טענותיו, גם אם לפי הלכה הטענות לא קבילות הפשרה קיימת, ועז נאמר שמצווה בפשרה יותר מדין. ולכן הדיין שרואה אפשרות לפשר מצווה עליו לפשר גם אם יודע שהדין נוטה לצד אחד.

בהצלחה.

מקורות:

ראה שו"ע סימן יב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל