לתרומות לחץ כאן

מעשר כספים למי שדחוק בפרנסה

שאלה:

הוצאות חודשיות והרבה הוצאות שלא נגמרות. אני מעשר ומפריש חומש כל חודש ועדיין מרגיש שהכסף נעלם מה ניתן לעשות במידה וקשה כל ההוצאות ומרגיש בסחרור כספים . מה נדרש ממני לעשות בענין?

תשובה:

שלום וברכה

מה שנדרש לעשות ברמה הכי בסיסית, הוא לעשות טור מסודר של הוצאות מול הכנסות, כותבים את כל ההכנסות בצד ימין, ובצד שמאל את כל ההוצאות הקבועות, שכר לימוד, ביטוחים, ארנונה, חשבונות טלפון גז חשמל משוערים, הוצאות רכב וכו', ורואים כמה נשאר מההכנסות, ורק כסף זה ניתן להוציא למחייה השוטפת. במידה ואין מספיק למחייה יש להגדיל הכנסות או לצמצם הוצאות. כשחיים בחשבון מדוקדק, לא מאבדים כיוון.

לגבי חיוב מעשרות: במידה ואין לך מהכנסותיך מספיק למחייתך כרגע, אתה פטור ממצוה זו [ובודאי אין מקום לתת חומש].

מזונותיו של אדם קצובים לו מראש השנה לראש השנה, תחל שנה וברכותיה!

מקורות:

ראה רמ"א יו"ד סי' רנג סעי' ג שעני פטור ממעשר, ובס' אהבת צדקה פרק ד בשם הגרי"ש אלישיב, שאף אם לא יזדקק לבריות אלא שלא יוכל לחיות כפי הרגלו הוא פטור מלתת מעשר. מדברי הערוך השלחן סי' רנא נראה שאם יש לאדם מזון מועט כדי כלכלתו בדוחק הוא חייב במעשר אף שהוא דחוק מאוד בפרנסתו, אולם, כאמור הורה הגרי"ש אלישיב שאין הלכה כדבריו.

בשו"ת מנחת יצחק ח"ו סי' קא מחדש, שגם אדם שפטור מלתת מעשר כספים ראוי שיפריש סך זה מהכנסותיו ולאחר מכן יטול את המעות לעצמו, לפי שעצם ההפרשה יש בה תיקון גדול על פי קבלה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל