לתרומות לחץ כאן

גזל ושקר

שאלה:

ב"ה
צהרים טובים הרב. כמה שאלות
א. לפני כמה ימים נסעתי באוטובוס ושילמתי עד עיר מסוימת, שם תיכננתי לרדת, אבל לא שמתי לב וירדתי תחנה אחת אחרי, בעיר אחרת כבר. לאחר מכן לקחתי אוטובוס חזור לאיפה שרציתי. האם זה נחשב גזל, וא"כ מה לעשות?
ב. אם לומדים עם חברותא ולפעמים רואים שצריך להתקדם ויש קטעים קצת מסובכים, אז אני אומר לחברותא שהבנתי וכו' אע"פ שלא הבנתי ואחרי זה אני חוזר על הקטעים האלה עם עצמי ביישוב הדעת. האם זה נחשב שקר לומר את זה לחברותא?
ג. האם על שקר שלא גרם נזק למישהו, צריך לבקש מחילה וזה בכלל עבירות שבין אדם לחבירו שאין יוה"כ מכפר?
ד. מה נחשב צרכי רבים לענין החזרת גזל שלא ידוע מי הנגזל? (למשל האם לתרום לבניין של ישיבה או כולל נחשב, כי משתמשים בזה הרבה אנשים?)
חמישית ואחרונה- רב הזמין אותי להיות שבת בישיבה, אבל תכננתי לעשות סיום באותה שבת איפה שאני גר אז אמרתי את זה לרב. אם בסוף מסיבות טכניות הסיום יידחה (יש סיכוי טוב שזה יקרה) צריך לעדכן בזה את אותו רב?
תודה רבה ושבת שלום

תשובה:

שלום וברכה,

א. יש חיוב לשלם עד המקום שנסעת, ולכן אם נרדמת והנסיעה התארכה עליך לשלם עבור המשך הנסיעה. וגם לשלם על האוטובוס חזור עד למקום המגורים. [אתה המשכת בעצמך, הם לא לקחו אותך בע"כ ולכן אין הנדון של נהנה שייך כאן אלא נחשב שאתה שכרת אותם ואתה צריך לשלם לפי פעולתם שעשו לך.]

ב. אתה יכול להודיע לחברותא שזה בסדר, ואז הכוונה שאתה מוכן להמשיך. ולא להוציא שקר שהבנת אלא לומר שאתה ממשיך.

ג. שקר שלא גרם נזק פעמים שיש בדבר משום גנבת דעת. ופעמים שגם איסור גנבת דעת לא יהיה. במקרה שאם יבקש סליחה על השקר החבר יפגע שרימה אותו ואין כאן הפסד כספי לחבר עדיף לא לבקש מחילה.

ד. כל דבר שמיועד לציבור יכול לתת אבל יתנה שאת הכסף לא נותן בתורת צדקה אלא בתורת השבת הגזל. ניתן לתרום לבניית בית כנסת, כולל או מקווה טהרה.

ה. אם תיכננת לעשות סיום וזה מנע אותך מלהתארח אצל הרב, אתה לא חייב להודיע לו על הביטול, כיון שבזמן שהודעת לא הייתה רמאות מצידך.

בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל