לתרומות לחץ כאן

היתר עסקה כשהעסקה כשלה

שאלה:

שלום,
אמנם כבר שאלתי שאלה דומה בעבר אבל מישהו ביקש שאשאל בנוסח זה,
אחד שהלווה כסף בהיתר עסקה ברווח ריבית של 20 אחוז והלא הפסיד את כל כספו ומוכן להישבע בבי"ד שהפסיד את אותו כסף שלוה ממנו וכן נשאר בלא פרוטה, אמנם לאחר כמה שנים המצב שלו התייצב והתחיל לראות רווח בעסקים אחרים, המלווה טוען, עכשיו כשיש לך כסף שלם את הריבית והקרן שאתה חייב לי, והלווה טוען העסקה שעשיתי עם כספך דאז לא הניב לי רווחים וגם פשטתי רגל אז ונשארתי רק עם בגדים על גופי, ב"ה השם הצליח דרכי והיום אני חי ברווח אבל איני חייב לך לשלם על עסקה מלפני שבע שנים כשהתרוששתי מכל והעסקה דאז לא צלחה, האם הלווה צודק ואפ' הקרן לא חייב לשלם לו כשהוא מוכן להישבע שכסף אותו עסקה ירדה לטמיון, או שעכ"פ חייב לשלם לו את הקרן ומהריבית פטור לגמרי, כיון שכסף אותו עסקה ירד לטמיון, ומה קשר העסקה הישנה לעסקה חדשה שהיה רווח אחר מכסף אחר
המצפה לתשובה,
ישר"כ על האתר הנפלא וכתיבה וחתימה טובה

תשובה:

שלום וברכה,

ההיתר עסקה בנוי שהלווה לא נאמן על הפסד על הקרן אלא אם יביא עדים כשרים, ולא יהיה נאמן על הפסד הריבית אלא בשבועה, וכיון שלא משיבעים כיום בבית דין יצטרך לפדות את השבועה באחוזי הריבית שקבעו מראש. לכן המלווה לא צריך להאמין שהלווה הפסיד את הקרן וגם אם הפסיד שמא ההפסד היה בפשיעתו. וכן על הרווחים יצטרך להישבע ואין בית דין שיסכימו להשביעו, ולכן חייב לפדות את השבועה.

אם היום הלווה התאושש והרוויח בעסקים יכול המלווה לטעון שהרווחים הגיעו בגלל הכסף שנתן לו להשקיע שעכשיו הוא עשה פירות וממילא עדיין העסקה הקודמת קמה לתחייה. 

ישנם היתר עסקה שיש תנאי שהמלווה שותף בכל העסקים שיש לו ולא רק בעסקה פלונית. וא"כ במקרה כזה שהתעשר בגלל עסקה אחרת יהיה חייב לתת לו רווחים מהעסקה האחרת.

בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל