שאלה:
מה עושים כאשר המקרר חשמלי ושכחנו לכבות אותו במקרה שפתחנו אותו בטעות ובמקרה שצריך לפתוח אותו אבל אי אפשר?
תשובה:
שלום וברכה
ראשית חשוב מאוד לדעת, שבכל המקררים בשנים האחרונות הבעיה אינה רק האור, אלא יש הרבה מאוד חיישני טמפרטורה והתראה וכו' שמופעלים מידית בכל פתיחה וסגירה, ולכן חובה שיהיה למקרר התקן שבת. לא מספיק לכבות את האור. לעצם שאלתך, אם פתחנו את המקרר ומתברר שלא הועבר למצב שבת אסור לסוגרו, אלא שמים מגבת עבה על הדלת כך שלא יסגר, וממתנים לצאת שבת. לחילופין, אפשר להוציא ממנו כל מה שצריכים לשבת, ואז לרמוז לגוי שלא בדרך ציווי שיסגרנו [רמיזה לגוי שלא בדרך ציווי, שתכליתה מניעת נזק ולא יצירת הנאה, מותרת]. כאשר רוצים שהגוי יפתח את המקרר, גם יש להקל שכיון שאין פעולה בגוף הדבר, רק בעצם הסרת מונע – פתיחת הדלת המונעת את הוצאת המאכל, מותר לרמוז לו באופן הנ"ל. אין להקל על ידי יהודי בשום אופן, גם לא קטן. ויש אגב שהחמירו לגבי פתיחת המקרר, ולדעתם מותר רק כאשר זה נעשה לצורך הגוי… אבל בשעת הדחק יש על מי לסמוך לעשות כנ"ל.
מקורות:
בענין זה נחלקו הדעות: דעת הגרי"ש אלישיב שהכניסה לחדר אינה נחשבת הנאה, לפי שאין כאן אלא דבר שמונע ממני את השימוש ולא הנאה אקטיבית, ולדעתו מותר לרמוז לגוי שלא בדרך ציווי שיפתח את הדלת, וכגון שיאמר לו, אני לא יכול להכנס לחדר עכשיו כי הוא נעול ואסור לי לפותחו בשבת. כך הובא בשמו בס' מלכים אמניך עמ' תקכה, אולם בשו"ת אגרות משה או"ח ח"ד סי' עא נראה שאסר זאת, וכן הובא בס' מאור השבת ח"א מכתב ד בשם הגרש"ז אויערבך.
אז אפשר גם לצורך מניעת היזק לרמוז לגוי לא בציווי שידליק את האור בבית אם התרחש קצר למרות שזה לא לצורך הגוי
להדליק אור זה לא ענין של מניעת היזק, אתה רוצה ליהנות מהאור שתוכל לראות בבית, להסתובב לקרוא וכו'. מניעת נזק זה למשל לכבות אור, האור מפריע לך לישון.
לא בהכרח במקרה של אור שקפץ משום שהחשמל שקפץ מכבה הכל כולל מקררים ויש בזה הפסד גדול זה היזק לאדם
זה נכון, אבל אתה שאלת על אור..
השאר תגובה