לתרומות לחץ כאן

הפרת זכויות יוצרים

שאלה:

שלום רב,

אני מחזיק ברשותי אתר למכירת תמונות ואיורים גרפיים.
מישהו העלה לפורום ציבורי איור שלנו, בו בזמן שהוא מעולם לא רכש אותו ואין לו עליו רשיו שימוש. ובמקרה דנן הוא עוד הגדיל לעשות, ופשוט העלה אותו לפורום, ועשרות משתמשים הורידו את האיור, מה שגורם לנזק גדול לחברה.

חוקית, אני יכול לתבוע אותו "בקל" עד לסכום של 100,000 ש"ח, וכמצויין בחוק הפרת זכויות יוצרים, סעיף 56/א, אך ההוא ביקש והתחנן וכו', ואני מוכן לבוא לקראתו, בפרט שאנו ערב יום הדין. אז אני מוכן. אבל הוא גרם לי נזק ישיר בכך שעשרות הורדות בוצעו לאיור. כך שלפחות את זה שישלם לי, מחיר יחידה כפול מספר ההורדות.

אשמח לחוות דעת הלכתית ומוסרית בנושא.
האם מותר/אסור, כדאי/לא כדאי. כי לפוטרו בלא כלום, זה בלתי אפשרי.

תשובה:

שלום וברכה,

איסור חמור לתבוע אותו בבית משפט, תביעה בבית משפט פירושו הרמת יד בתורה כולה. ולכן האפשרות לתבוע בקל ב100,000 ש"ח לא רלוונטי לפי הלכה. האפשרות היחידה היא לתבוע אותו בבית דין. אותו אחד שהוריד את התמונה נהג שלא לפי הלכה, אבל אין עליו חיוב לשלם עבור אחרים שהורידו אלא לשלם עבור ההורדה שלו. כיון שמה שהעמיד לאחרים זה גרמא, וגם שגם מהאתר שלכם אפשר לגזול את התמונה. יתכן ויחייבו אותו על הנזק שהפקיר לכם את התמונה ולכן יחייבו אותו בכללות על נזק התמונה. ויש מקום לדיון בנושא אבל אין להחליט להוציא ממנו כסף באיום של הליכה לערכאות.

בהצלחה ושנה טובה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל