לתרומות לחץ כאן

ברכה אחרונה על מה שאכל לפני הסעודה

שאלה:

אנחנו לומדים פה בספר "וזאת הברכה" (עמוד 83) (מהדורת תשס"א)
יצא לנו שאסור לעשות ברכה שאינה צריכה,
אך יש מקרים מסוימים שכן אפשר לאכול לפני סעודת פת ולברך ברכה ראשונה בלי ברכה אחרונה,
לדוגמא: אדם שאכל פרי לפני שנטל ידיים לסעודת פת בידיעה שימשיך לאכול פרי גם במהלך הסעודה, מברך ברכה ראשונה ולא מברך נפשות על הפרי.

יצא לנו להלכה לגבי שני מקרים שההלכה היא שבמקרה אחד יברך ברכה אחרונה ובמקרה אחד לא.

מקרה א'. אדם שלפני הסעודה אכל שוקולד בידיעה שימשיך גם בסעודה לאכול שוקולד, אחר כך נטל את ידיו, אכל המוציא – יברך ברכהמ"ז בלבד.

מקרה ב'. אדם אכל פסטה לפני הלחם, בידיעה שימשיך לאכול פסטה בתוך הסעודה, יברך על המחיה ואחר כך ברכת המזון.

האם הבנו נכון?

תודה רבה.

תשובה:

לא מדוייק, לגבי מיני מזונות, גם פסטה שאינו ספק לחם, אם כוונתו לאכול באמצע הסעודה אינו מברך ברכה אחרונה לפני הסעודה, ורק לגבי ירקות שלא מברכים עליהם בסעודה והם טפלים לפת וגם ברכת המזון בעצם לא אמורה להתאים להם [כאשר הם מחוץ לסעודה, בשונה ממזונות] יש לברך ברכה אחרונה גם אם בדעתו להמשיך לאכול בסעודה. בקיצור, פירות שוקולד וכו' שמברכים עליהם באמצע סעודה, אם דעתו לאכול מהם בסעודה ממשיך לאכול מהם בלא ברכה ואינו מברך ברכה אחרונה לפני הסעודה. פסטה ושאר מזונות, חושש לדעת היש אומרים במשנה ברורה בסי' קעו ואינו מברך ברכה אחרונה לפני הסעודה. ירקות שלא מברכים עליהם אף פעם באמצע סעודת פת, וכן עוף גבינה וכו', אם אכ לפני הסעודה, יברך ברכה אחרונה לפני הסעודה.

שבת שלום.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. רק מוודא שאני מבין נכון.
    אדם שאכל עוף, בידיעה שיאכל עוד מעט גם בתוך סעודת פת.
    במידה וכבר נטל ידיו,
    יברך בורא נפשות וברכת המזון. נכון?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל