לתרומות לחץ כאן

סדר תיקון כרת

מה הוא תיקון כרת? מתי וכיצד הוא נעשה ?
תודה

תשובה:

שלום רב.

הסדר הבסיסי של תיקון כרת נתקן על ידי מרן החיד"א בספרו עבודת הקודש קונטרס יוסף בסדר (סימן ב), ונדפס בשם "אורח חיים". בתיקון זה ערים כל הלילה, בלימוד ללא אכילה, רק בשתיה, ותיכף אחר ערבית ילמדו הסדר כדלהלן: א. מסכת כריתות כולה. ב. מסכתות שראשי התיבות שלהם 'חיים': חולין, יומא, ידים, מקואות. ג. כמו כן רמב"ם הלכות שגגות י"א פרקים הראשונים. ד. אדרא רבא וזוטא. ה. תיקון חצות. ו. ספר התהלים. ובאם חס ושלום יש איזה צרה בעיר, יאמרו צ"א פעמים ויהי נעם, וי"ב פעמים יענך. ז. ובעשי"ת ילמדו הל' תשובה מהרמב"ם וראשית חכמה שער הקדושה.  לאחר מכן, יאמרו תפילה שתיקן מרן החיד"א בה מבקשים מהקב"ה רחמים וסליחה, ושאם ח"ו נגזר על אחד ממנו או מבני בתינו כרת, יהא חשוב צערנו שנצטערנו הלילה הזה במיעוט אכילה וקמטנו שינה מעינינו לקרוע גזר דיננו.

על סדר זה באו גדולי המקובלים שבדורות עברו, גרעו ממנו ו/או הוסיפו עליו. [ויש שהעירו על זה שאין ללמוד משניות בלילה]. אולם עיקר הדבר הוא לימוד תורה בחבורה לילה שלם, מן השקיעה ועד הזריחה.

וראה בספר צוואה מחיים לרבינו חיים פלאג'י זיע"א (אות סד, דף כה ע"ב) שהעיד כי היה עורך תיקון כרת בליל יום שישי ובמוצאי שבת, והגביר בכור רפאל הלוי היה נותן מעות להזמין ת"ח לעשות תיקון כרת בלילות מוצאי שבת מאלול עד יום הכפורים, ובערב יום הכפורים היה בא לשלם להם. ע"ש.

הצטרף לדיון

38 תגובות

  1. לפי דברי כת"ר יוצא חידוש דעיקר התיקון הוא בלימוד בחבורה. אך מדברי האריז"ל שער רוח הקודש (ח:) משמע שהעיקר הוא הלימוד תורה. וז"ל: כי הנה מי שנעור כל הלילה ולא יישן כלל ועוסק בתורה כל אותה הלילה. יהיה נפטר מעונש כרת אחד אם נתחייב ח"ו. וכל לילה אחת פוטר כרת אחד. ע"כ. וראה גם במשנת חסידים (מסכת התשובה פ"ו): ותקונו להיות נעור כל הלילה ולא ישן כלל, אלא לעסוק בתורה עד אור הבקר, ובכל לילה אשר יעשה כן, יהיה ניצול מכרת אחד. ובלבד שילמוד בלילה ההוא בעניני העבירה שעבר שחייב עליה כרת.

  2. יפה כתבת, אולם האריז"ל לא התייחס לכך אם יש מעלה בלימוד בחבורה, ואנכי הקטן ציטטתי את דברי מרן החיד"א בספרו יוסף בסדר, שכתב ללמוד כן בחבורה. וידוע לכל מעלת לימוד תורה בחבורה על פני לימוד תורה ביחיד. אולם אכן כן ודאי שיש אפשרות לעשות תיקון כרת גם ביחיד, ע"י לימוד תורה כל הלילה עד אור הבוקר.

  3. שלום כבוד הרב חתתי פשעתי .לפני תקופה מסויימת חתתי עים אישה נשואה ללא יודעין לחלוטין מצדי מכיון שהאישה זו חייה בארץ משהו כמו 10 שנים לפחות ותמיד המרה שהי גרושה והאמנתי .נודע לי במיקרה ומיד שאלתי כייצד לעשות תיקון קרת .ועשיתי תיקון בבית כנסת ער כל הלילה כשבליבי צער גדול על המעשה ונוסף לכך נתתי כ160 מטבעות לרב עבור פדיון נפש .שאלתי כבוד הרב היא..יצא לי ליפגוש את אותה אישה ולשוחח איתה ואפילו שתינו משהוא ביחד ..חייב לציין שלא היה שום מגע אינטימי כל שהוא לאחר שהחזרתי אותה הבייתה חיבקה אותי קלות אני מאוד נרתעתי ועד עכשוו למרות שחלפו חודשיים מאז אני מצטער עמוקות שיצרתי קשר עים אותה אישה.מיותר לציין שמאז מיקרה זה ניתקתי כל מגע איתה ואין לי שום קשר איתה .אינני יודע למה ומה דחף אותי ליצור קשר איתה.ולכן שאלתי כבוד הרב האים אני צריך עוד פעם תיקון קרת .מיותר לציין שמצפוני מציק לי מאוד ולכן עלתה שאלה זו .אודה לך מאוד אים תיתן תשובה ומזור לנפשי .רוב תודות על סבלנותך כלפי .תודה.משה.

  4. על חיבוק לבד לא צריך תיקון כרת. התיקון האמיתי לא להתקרב קירבה של חיבה לאשה ללא נישואין! חובה לדעת שגם לקיים יחסים עם אשה נידה שלא טבלה לאחר המחזור יש אותו עונש בדיוק!!!

  5. תיקון כרת לא מתקן את החטא אלא רק מצילו מאותו עונש. וכמו"ש בשו"ת רב פעלים (ח"ג חאו"ח סימן לז) וז"ל: "ומה שאמר לו חכם אחד שיועיל לתיקון כרת שיהיה ניעור כל הלילה בעסק התורה, כן הוא שיועיל נידוד שינה כל הלילה בעסק התורה להצילו מעונש הכרת, אבל לא יועיל לתקן פגם האיסור אלא צריך לעשות תעניות לתקן פגם האיסור כאשר יושת עליו מדברי רבינו האר"י ז"ל, וגם בעבור הצלתו מעונש הרת צריך לכל ביאה לילה אחת". עכ"ל.
    זאת ועוד שגם אם עושה תיקון כרת צריך לעשות על כל פעם ופעם, היינו אם חטא עשרה פעמים צריך לעשות עשרה לילות, כנזכר להדיא בשער רוח הקודש (דף יא.), ועוד צריך ללמוד תורה דווקא בלימוד שקשור לעבירה שחטא, אם חטא בנידה אז יעסוק כל הלילה בהלכות נידה, וכמו שכתב בשער היחודים (דף לט.), ודברי החיד"א בקונטרס יוסף בסדר (סימן ב) שתיקן לימודים אחרים בזה צריכים יישוב איך כתב כן לאור הדברים הנ"ל. וצ"ע.

  6. אם אדם חטא בברית בלא אשה האם גם צריך לתקן פעם אחת לילה אחד או שמא לילה אחד מספיק?
    וכן מה יעשה אדם על מנת לכפר את העוון ולמוחקו לחלוטין ביודעין שאין בדורנו כוח לצום על כל פעם פ"ד תעניות וגם לפדותו בכסף לא אפשרי מחמת כמות הפדיון שלפי החשבון שלי זה יוצא מאות אלפים ואין לי סכומים כאלו

  7. ברוך ה' כבר כחצי שנה שבלילות שבת זיכני בוראי ללמוד כל הלילה ולהעביר שיעור ולזכות את הרבים ברוך ה' האם עצם הלימוד של שבת שהוא פי 1,000 תיקן זאת?

  8. העובר כשר, יש בו אמנם פגם אבל זה לא מגביל אותו מבחינה הלכתית. הבעל והאשה חייבים כפרה ארבעים תעניות, ובזמנינו שממעטים בתעניות בגלל חולשת הגוף, ניתן לפדות את התעניות בצדקה, אנחנו רגילים לומר שהסכום הוא בערך 30 ש"ח ליום דמי הסעודות.
    מלבד זאת יצטערו ויתחרטו ויתוודו ויחזרו בתשובה שלמה על העוון הנורא והחמור הזה, ויקבלו על עצמם להקפיד מאוד על כל ההרחקות שקבעו חכמים בימי הנדה [בהושטת חפצים ריחוק המיטות וכו' וכו'] וכך לא יכשלו עוד בעוון זה.
    בשורות טובות.

  9. ואם חטאתי כול כך הרבה שנים בפגם הברית שכבר אין אני יודע מה מספר הפעמים ולא שמרתי שבתות איך אפשר לתקן כול זאת ?! ואני עושה תשובה מניח כול יום משתדל כול יום ויום וגם קורא תיקון כללי של רבי נחמן !
    איך אפשר לתקן אם אני לא זוכר כמה פעמים חטאתי מה עושים במצב כזה ?!

  10. מחילה,
    בעניין תיקון פגם הברית, כתב בספר תקנת השבי"ם, (של הרב יעקב הלל ) שגם מי שתורתו אומנותו, יצום גם הוא שמונים וארבע תעניות. והביא כן משם הרב חיד"א ועוד.
    ( אגב, בחורף שהימים מאד קצרים זה לא כ"כ קשה)

  11. יש כאלה שעורכים את התיקון לאחרים -האם מועיל?
    וכן אם אני עושה את זה (ע"'י אחרים בכסף) לכמה שהתחזקו וכרגע לא נעים לדבר איתם על כך מכמה סיבות
    יועיל אם יעשו בשבילם ללא ידיעתם?

  12. אין מושג כזה שאדם עושה כפרה עבור אדם אחר… מי שחטא צריך לתקן, אבל עצם נתינת הצדקה והתמיכה בלימוד התורה בלילה מהווה תיקון כיון שבזה שאת תומכת בהם את שותפה בתורתם.

  13. היה לי ריב גדול מאוד עם אשתי, הייתי על הסף של לעזוב את הבית. אחרי ימים של שתיקה רועמת התפייסנו יום לפני הטבילה במקווה ושנינו נכשלנו. היום בבוקר שלמחרת נתתי סכום גדול מאוד לצדקה, מעבר ליכולתי. באופן כללי אני משתדל להרבות בצדקות וכמו כן משתדל לתמוך בעניים ובתלמידי ישיבה. אני איש עסקים מצליח בא מרקע חילוני ובעל תשובה. אין לי ראש לצום 40 יום וללמוד בלילות כי יש לי הרבה מאוד על הראש והעסק שלי צריך אותי. מה בכל זאת אוכל עוד לעשות? ואיך ניתן לדעת אם תשובתי התקבלה בכלל? תודה

  14. גם אם לא צמים 40 יום יש לפדות ארבעים יום, כמנין סעודות ימים אלו לצדקה. העיקר לקבל קבלה מוחלטת לחיזוק בעניני שמירת נדה. אולי ללמוד יחד את ההלכות וכדומה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל