לתרומות לחץ כאן

קטן שהזיק

שאלה:

שלום רב, בננו בגיל 12 הזיק למגלשה (בחוסר אחריות רב) בגן משחקים של היישוב. נגרם שבר למגלשה באופן שהיישוב נאלץ לממן התקנת מגלשה חדשה (הנזק לא היה בר תיקון). ידוע לי שמצד שורת הדין אין חיוב על הילד או על ההורים אלא מידת חסידות או לצאת ידי שמים וכד' . הישוב (מסיבה זו) ביקש שנשלם כפי יכולתנו, השאלה שלי כמה נכון לשלם כי בעצם הנזק עצמו הוא למגלשה המשומשת ולא כל עלות התקנת החדשה. תודה!

תשובה:

שלום וברכה,

מצד הדין קטן שהזיק פטור הקטן מתשלומים אפילו אחרי שיגדל. לגבי חיוב ההורים בנזק בנם הקטן יש אריכות האם ואימתי חייבים ההורים. במקרה זה שהילד שיחק והזיק אין חיוב על ההורים.

בספר חסידים הובא שהקטן ישלם על נזקיו לכשיגדיל כדי לצאת ידי שמים, והוא מנהג חסידות. וכתבו הפוסקים שגם מדת חסידות אין הכוונה לשלם את כל הנזק אלא לפצות מעט מהנזק, ולא כמשמעות ספר חסידים. במקרה הנ"ל שמדובר במגלשה משומשת שגם אם גדול שיזיק לא חייב לשלם מחיר של מגלשה חדשה, וכאן שמדובר בקטן שהזיק ורוצים לשלם ממידת חסידות יש לפצות מחיר קטן לפי ערך של מגלשה משומשות זמן מסוים.

בהצלחה.

מקורות:

ראה שו"ע סימן שמט סעיף ג. ופת"ש שם ס"ק ב. וראה באורך בשו"ת יביע אומר ח"ח חו"מ סימן ו שהכריע שקטן שהזיק אינו חייב כשיגדיל אף לא לצאת ידי שמים, וממידת חסידות שיתן סכום קטן לכפרתו. 

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל