לתרומות לחץ כאן

הכרעת פוסק אשכנזי כפוסק ספרדי

שאלה:

שלום, האם פוסק אשכנזי יכול להכריע ולהסתמך על פסיקתו של פוסק ספרדי בשעת הדחק/צורך גדול?
או כאשר יש מחלוקת בין הפוסקים האשכנזיים והוא רוצה להכריע לפי צד אחד ולהיעזר בכך שפוסקים ספרדיים סוברים ככה.

תשובה:

שלום וברכה

לא הבנתי את שאלתך, וכי מהיכן שמענו שהעדה אליה משתייך הפוסק קובעת שפסקיו רלוונטים רק לבני עדתו? אם הרב עובדיה אומר סברא או פסיקה מסויימת שאינה נוגדת את כללי הפסיקה האשכנזים, או את מנהג בני אשכנז אז דעתו אינה נחשבת כי הוא ספרדי, או הרב אלישיב אומר פסק בענין שאינו סותר כללי פסיקה ספרדים, דעתו אינה נחשבת כי הוא אשכנזי? מה ההגיון בכך? השולחן ערוך היה ספרדי, דעתו לא נחשבת לאשכנזים? רש"י ותוספות היו אשכנזים, ביחס לספרדים הם כלום?

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. חלילה, אולי אותו פוסק "מעדה אחרת" התכוון לפסוק ל"עדה שלו" או לפחות תיאר לעצמו ש"העדה האחרת"
    תלך בנושא זה אחרי הפוסקים שלהם וכל הפסיקה שלו הסתמכה עם רבנים מ"העדה שלו" . זה עניין של מסורת, כל עדה והמסורת שלה, הכוונה אינה לביטול דברי חכמים שלא מהעדה שלך, להיפך שאלתי מכוונת לכך שיש לסמוך על רבנים גדולים מכל העדות וכאן אני מגיע לעיקר הנקודה:
    התכוונתי שזה כן סותר את את פסיקת רבני אותה עדה. סתם כדוגמא (ובטח היא לא טובה ) להסתמך על מנהג הספרדים להתיר אכילת קטניות בפסח בשעת הדחק.
    מקווה שיותר מובן כעת.
    ואם כבודו כבר הזכיר פוסקי זמנינו, אז אם אני לא טועה יש מחלוקת בין הגר"ע יוסף לבין הגאון הרב אלישיב לגבי מעלית שבת? אז הנה לנו דוגמא- האם פוסק אשכנזי יכול להקל במעלת שבת ולהסתמך על הרב עובדיה, מתשובתכם הקודמת אני מבין שפשוט שכן?
    תודה!

  2. 1. כבר אמרתי שאם זה משהו שסותר כללי פסיקה, נניח מדובר בדבר שנחלקו בו השו"ע והרמ"א והרב הספרדי פשוט נוהג כשו"ע והאשכנזים כרמ"א, ודאי אין מה ללכת לפי דבריו, אבל אם זה פשוט שאלה עקרונית בהלכה, שכל אחד מביא ראיות לכאן ולכאן, אין כל קשר לעדה.
    2. קטניות לאשכנזים אסור ולספרדים מותר, מה שייך כאן לסמוך על פוסק ספרדי, אין כאן בכלל שאלה הנצרכת לפסיקה, הכל ידוע וברור…
    3. במעלית שבת אינני זוכר כרגע נדון התלוי במנהגי העדות, ואין משמעות לעדתו של הרב, אלא שברור שמי שמחפש בכל נושא הלכתי מי הרב המיקל וללכת לפי פסיקתו זה חסר טעם, אפשר להסתייע בדבריו לפסיקה שהרב מאמין בה, אבל לא לחפש בכל נושא מי מיקל…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל