לתרומות לחץ כאן

שימוש בחשמל בארץ ישראל בשבת

האם ישנם פוסקים המתירים שימוש בחשמל של ימינו בישראל המיוצר תוך חילול שבת של יהודים? אם כן, מה המקורות להקל בעניין?

תשובה:

שלום רב

זו אכן שאלה לא פשוטה וננסה לסכם את הדברים בקצרה:

לגבי השימוש בחשמל בשבת יש שתי בעיות שצריך לתת עליהן את הדעת. מרן החזון איש חשש בזה לחילול ה', לדעתו, כיון שיצור החשמל נעשה באופן מוחלט ומובהק תוך חילול שבת המוני בפרהסיה וכו', אדם שצורך מהחשמל הזה בעצם מצהיר שכל זה לא אכפת לו ויש בכך חילול ה'. אומר היה, שאדם שיושב ולומד לאור החשמל בשבת, דומה בעיניו למי שיושב ולומד וחברו מצית עבורו גפרורים בזה אחר זה כדי שיהיה לו אור מספיק כדי ללמוד…

למעשה במשך שנים רבות השתרש המנהג מחמת הקושי הרב בהימנעות משימוש בחשמל להקל בחשש זה, בעיקר במקומות שמחוץ לעיר בני ברק עירו של החזון איש, וזאת מתוך הסברא שאומרת שכיון שלא מדובר במעשה ישיר ויש גם צורך רפואי ובטחוני בקיום החשמל כפי שנבאר אין כאן איסור של ממש של חילול ה' ומותר להשתמש [אף שהחילול ה' עדיין בעינו כיון שכל המערך העקיף של הבאת הפועלים וכו' יש בה עדיין המון חילול שבת מיותר שניתן היה לחסוך אותו על ידי שימוש בגויים והפחתה שבינויים בייצור ועוד]. יראי שמים רבים נמנעו והשתמשו בלוקסים של גז או מצברי חשמל, אבל מעיקר הדין הקלו בכך, וכן ידוע ממרן הגרש"ז אויערבך.

בשנים האחרונות התעוררה שאלה חדשה, שכן מלבד הבעיה של חילול ה', לכאורה יש לחשוש ביצור החשמל גם לבעיה של "מעשה שבת", שהרי אסור ליהנות ממעשה איסור שנעשה בשבת, אלא שבכך סמכו תמיד, שהואיל והחשמל נצרך לחולים שיש בהם סכנה הנזקקים לתאורה ומכשור רפואי ויש בכך גם צורך בטחוני בכל רחבי הארץ, אין איסור לייצר את החשמל וממילא אין בכך בעיה של מעשה שבת. אלא שלפני כ20 שנה יש הביאו עדות, שלפיה ייצור החשמל נעשה כך: יש טורבינה מרכזית שעובדת כל הזמן, ויש טורבינות משנה שפעילותם משתנה לפי רמת הצריכה. נמצא, שכאשר יש נניח שתי טורבינות גדולות עובדות, ומחמת הירידה בצריכה אני רוצה לנתק אחת ולחבר קטנה במקומה, אני צריך קודם להדליק את הקטנה ורק אחר כך אוכל לכבות את הגדולה, כדי שלא תהיה הפסקה באספקת החשמל, נמצא שהדלקת הקטנה נעשתה באיסור, כיון שבאותה שעה לא היה בכך צורך רפואי אלא צורך של חסכון בייצור וממילא חזרנו לבעיה של "מעשה שבת". אינני יודע אם עדות זו עדיין אקטואלית, אבל זה בהחלט גרם לתנופה רבה בשימוש בגרנרטורים שכונתיים בכל הריכוזים החרדיים, דבר שבכל מקרה יש בו ברכה רבה, שכן טענת החזון איש לחילול ה' עדיין קיימת בכל העסק העקיף כאמור.

יש עדיין גם לפי טענה זו מקום להתיר את השימוש בחשמל בעת הצורך מחמת הטענה של "זה וזה גורם", לא נוכל להרחיב כאן הרבה בפרטי הענין אבל היסוד הזה קובע, שאם קיבלת תוצאה שבחלקה נעשתה בהיתר וחלקה באיסור, יש להתיר ליהנות מהדבר כיון שעל ידי האיסור לבדו לא היית מקבל את ההנאה, ואף כאן לולי הטורבינה הקבועה לא היה חשמל, ולגביה יש את ההיתר של החולים והבטחון.

למעשה לכתחילה לא סמכו על היתר זה, כמבואר במנחת שלמה ח"א סי' ה, משום שיש לכאורה מקור שלא אומרים "זה וזה גורם" במעשה שבת, כמבואר במשנה ברורה בסי' רעו, שאם יש לאדם נר דולק ובה גוי בשבת והוסיף שם שמן שיגרום לבעירה ממושכת יותר, מותר להשתשמ בנר רק עד לאותה שעה שהיה דולק בלאו הכי. ולכאורה צריך עיון, שהרי השמן מתערב ונמצא שכל רגע הוא דולק מחמת שמן מותר ואסור, ועד תום בעירתו יש כאן "זה וזה גורם", ונראה שסברא זו לא אמורה במעשה שבת. אלא שיש גם ראיות הפוכות כמו בהמלחת תבשיל חלק בשבת וחלק לפני שבת.

קושיא זו ניתן ליישב, שכן איסור מעשה שבת הוא בהנאה, ובנר ניתן בהחלט לחלק את ההנאה לשנים, עד הזמן שהיה דולק בלאו הכי ומשם ואילך ולכן אסור משא"כ בחשמל.

לכן, כפי ששמעתי ממורי הוראה, מי שיכול להחמיר להתחבר לגנרטור זכות רבה היא, אבל מי שאינו יכול מסיבה זו או אחרת או מתארח במקום אחר, יש לו על מה לסמוך להקל בענין.

בהצלחה רבה.

הצטרף לדיון

12 תגובות

  1. בדיוק בשאלה זו נחלקו הדעות, ולמעשה קהילות רבות וחשובות משתמשים בחשמל בשבת. אילו היית אדון לעצמך היית יכולה להחמיר בזה, אבל כיון שאת בבית ההורים והשימוש בגנרטור הוא מאוד מסובך, הספקת החשמל בבית יורדת למינימום ממש, תאורה חסכונית ומקרר בלבד,ומנתקים בהכרח את הבית מאספקה אחרת של חשמל, זה בכלל לא מעשי מבחינתך.

  2. בס"ד
    חנוכה שמח !
    שמעתי היום שהרב שמחה רבינוביץ פסק שגם חסידים צריכים לעבור לגנרטור בשבת. האם יש אמת בדברים אלו ?
    האם אדם שמשתמש בחשמל של חברת החשמל בשבת עובר עבירה ?

  3. קודם כל ישר כח על התשובה המאירה.
    לגבי מה שסיימת ששמעתם ממוראי הוראה, שכאשר הדבר קשה, אפשר להקל להשתמש בחשמל של חברת חשמל בשבת. האם תוכלו בבקשה לציין שמות של רבנים מוכרים שמתירים עכ"פ בשעת הדחק.

    רציתי עוד לציין, שבאתרכם ישנו מאמר אחר, עם רוח הדברים מחמירה בהרבה
    http://din.org.il/2012/06/06/%D7%97%D7%A9%D7%9E%D7%9C-%D7%91%D7%A9%D7%91%D7%AA-2/

    כל זה יוצא בחיפוש פשוט, וקצת מבלבל…

  4. לא אוכל לציין את שמו של אותו רב חשוב שאמר לי כך, כיון שאמר לי שיכתוב על כך בספרו וראיתי שנמנע מכך, וכנראה לא רצה לפרסם הוראתו זו, גם אינני יודע על מה הוא עצמו מסתמך, אני עצמי סמכתי בדבריו אלו על שתי נקודות, האחת עצם העדות לגבי חילולי השבת בפועל יש בה ויכוח מסויים בפרטים [ודאי שהשבת מחוללת, השאלה אם יש את הבעיה של שינוינ חסכון באופן האוסר וכנ"ל], שנית, עצם הסוכיא של זה וזה גורם ושאלתו של המנחת שלמה יש לדון בה ולחלק ששם בסופו של דבר נוסף זמן שבא רק בגלל האיסור, משא"כ כאן שלכל האורך יש פעולה משותפת ואולי בזה מותר. לגבי הסתירה בתשובות, זו אינה סתיה של ממש, רק בקטע של שעת הדחק גדול… ומטבע הדברים זה, שכן הכותב השני הסתמך על ספרו של הרב מורגנשטרן שמחמיר בענין זה יותר, אף שהוא כלל לא מתייחס שם לשינויי חסכון שלדעתי הם הגורם המרכזי דוקא לאיסור. ומכל מקום כך היא דרכה של תורה, מאמרי אורח אינם עולים תמיד בקנה אחד עם רבני בית ההוראה הקבועים.

  5. שלום וברכה.
    כשעמדתי על נדון סוגיא זו באיסור הנאה ממלאכת שבת יצא לנו שמעיקר הדין אין בדבר כל איסור באמת חוץ מענין חילול ה' הנוגע לנדון. היסוד לאמור מונח במה שכל האיסור במעשה שבת אינו אלא בנוגע לתוצאה הישירה של המלאכה ולא לתולדתה וכמו שכתב הרבמ"ם שהאיסור להנות 'באותה מלאכה' ולא 'מאותה מלאכה'. המקור לכך נמצא במשנה לגבי עץ שנשתל בשבת שגזרו בו חכמים שיעקר, והגרש"ז אויערבך דן להתיר את הפירות היוצאים מן הגידול לפי שהמלאכה היא ההשרשה והפירות אינם אלא תולדתה ועליהם לא היה כל איסור. (בלאו הכי, אם הפירות היו נאסרים לא היה צריך לקנוס בעקירה). אם כן כל בר בי רב דחד יומא יודע שענין המלאכה הנעשית בתחנות הכח הם רחוקים מאד ממה שקורה אצלנו בבתים עד שהחשמל מגיע. מהי דעתכם על הנ"ל?

  6. אינני יודע אם לדמות לעץ בו הפירות צומחים מאליהם, משא"כ כאן שהחשמל מיוצר ישירות על ידי הפעלת הטורבינה, וממילא אסור אולי להשתמש בו, הנושא אינו מה שנעשה בבית אלא עצם השימוש בחשמל עצמו.

  7. אולי אפשר להגיד לחברת חשמל שישתמשו בעובדים לא יהודים, ישתמשו בתוכנות בחלק מהמקרים (יש תוכנות שאפשר לתכנת משישי שיפעלו אוטומטית בשבת), וליתר ביטחון יהיו שם עובדים גויים אם משהו ישתבש. במידה ויום אחד יהיה להם רק יהודים אפשר כמוצא אחרון שיעשה זאת בשינוי. מזכיר שמכל מקום חלק מהחשמל הולך לפיקוח נפש ממש, גם אם לא כולו או רובו. מה דעתכם על זה?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל