לתרומות לחץ כאן

מסאג' בשבת / לשון הרע לפורקן כאב

שאלה:

שלום לצוות הרבנים!
ברצוני לשאול כמה שאלות:
1. האם מותר לעשות מסאז בשבת (לדוגמא לאמא או לאבא) ללא שמן וקרמים וכו'?
2. האם מותר לי לדבר עם אמא שלי על מישהי שעובדת איתי – כשאמא יודעת איך היא נראת דרך תמונות ומה שמה אך הן לא מכירות אישית, אבל הדיבור הוא לשם פריקת מטען לדוגמא?
3. האם מותר לי לתת מתנה לבוס – לדוגמא שיק בסכום מסוים עבור החתונה של הבן שלו – כשאני נותנת לו אישית את השיק? העניין שלא אוכל להגיע פיזית לחתונה ומצד שני לא מנומס להתעלם ולא לתת כלום.. השאלה אם אפשר לתת לו אישית מתנה מבחינת צניעות?
תודה רבה.

תשובה:

1. אדם שחש כאבים בגבו אין לעשות לו מסג' אלא לפי ההיתרים הקיימים בחולה שאין בו סכנה. כלומר, אם הכאבים עזים עד שנופל למשכב מחמת חוליו והוא מתקשה לתפקד רגיל, מותר לעשות זאת, אולם בסתם כאבים הדבר אסור.

2. בספר התורה המשמחת הובא בשם הגרש"ז אויערבך שכאשר זה נעשה כדי לפרוק את הצער בין איש לאשתו מותר ואין בזה איסור לשון הרע, אבל נראה שצריך להקפיד באמת שיהיה לתועלת ולא סתם לרכל כדרך בני אדם, וכמובן שהיא לא תספר הלאה.

3. מותר לתת אבל לשמור ע נימוס מקובל וריחוק ולא ידידות וחברות.

מקורות:

1. אף על פי שחכמים אסרו רפואה בשבת גזירה שמא יבוא לשחוק סממני רפואה, נאסר לעסוק ברפואה בשבת גם אם אינה כרוכה בנתינת סממנים, וכפי שמבואר בשולחן ערוך סי' שכו סעי' ובמשנה ברורה שם לגבי נתינת כלי מים חכמים על הבטן כדי לשכך כאב.

2. בספר חשוקי חמד (מר' יצחק זילברשטיין שליט"א) ע"ז לט. כתב: מטי משמיה [הביאו בשם] דהחזון איש דיש מקרים שיכול לומר לה"ר לאשתו משום שאשתו כגופו כאשר אין כוונתו להרבות שנאה אלא לפרוק את אשר לבו כאשר ברור לו שאשתו לא תספר את הלה"ר לאחרים. ויעוין גם בח"ח הלכות לשון הרע כלל י מקור מים חיים ס"ק יד.

אמנם בספר חפץ חיים – הלכות אסורי לשון הרע – כלל ח כתב:

דַּע, דְּאֵין שׁוּם חִלּוּק בְּאִסּוּר הַסִּפּוּר, בֵּין אִם הוּא מְסַפֵּר לַאֲנָשִׁים אֲחֵרִים, קְרוֹבָיו אוֹ רְחוֹקָיו אוֹ לְאִשְׁתּוֹ, אִם לֹא שֶׁהוּא דָּבָר, שֶׁצָּרִיךְ לְהוֹדִיעָהּ מִפְּנֵי הַתּוֹעֶלֶת, שֶׁתִּהְיֶה מִזֶּה עַל לְהַבָּא, כְּגוֹן, שֶׁהִיא מַקֶּפֶת לַאֲנָשִׁים רָעִים, שֶׁיִּהְיֶה קָשֶׁה אַחַר כָּךְ לְהוֹצִיא מֵהֶם, עַל כֵּן הוּא מְסַפֵּר לָּהּ אֶת טִבְעָם הָרַע וּמַזְהִירָהּ, שֶׁלֹּא לְהַקִּיף לָהֶם.

הרי שההיתר הוא רק לתועלת, אלא שפורקן צער כנראה הוא גם תועלת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל