לתרומות לחץ כאן

שתי שאלות בענייני גזל

שאלה:

שלום וברכה,
בעבר עבדתי בחנות שעושים בה עבודות שונות לתמונות. הגיע לקוח בעניין תמונה והייתה לי טעות כלשהי בחשבון. ביקשתי ממנו סליחה כשבא לאסוף בחושבי שמדובר היה בסכום של שקל והוא מחל (אמרתי לו שמדובר בשקל (או בערך בסכום של שקל). לאחר מכן ראיתי שמדובר בטעות גדולה יותר. יש לי אפשרות קצת מורכבת כדי להשיג אותו אבל זה אפשרי.
כמעט בטוח שמדובר בסכום פעוט, וכן סביר מאוד שהטעות היתה בהצעת מחיר (כנראה חוסר דיוק במידות) ולא בעת הגבייה.
האם עלי לחפש את הלקוח?

שאלה נוספת, בעבר עזרתי לאישה מבוגרת בעת אריזת קניות בסופר והיא ביקשה שאוסיף בעבורה שקיות כי היא צריכה אותם לזבל. עשיתי מה שביקשה. מדובר ברשת שהוחלפו הבעלים וזה היה לפני שהשקיות עלו כסף. מה עלי לעשות במקרה זה? תודה רבה.

תשובה:

שלום וברכה,

אם הטעות הייתה בהצעת מחיר והטעות פחות מ17% הרי זה פחות מכדי אונאה ואין חובה להשיב. אם הטעות הייתה במתן עודף, אם אמרת ללקוח שיש טעות קטנה והטעות היא קטנה, הרי יש כאן מחילה. אם הטעות היא גדולה מהרבה ממה שסיכמתם אין כאן מחילה ויש להשיב לו את החוב.

ב. יש להסתפק האם מה שהוספת לה שקיות נחשב גזל, או שמא כיון שהיא יכולה לקחת לבדה אין זה גזל מצידך [יש איסור של מסייע אבל אין זה גזל], הטוב ביותר שתתני את הסכום של השקיות למקום ציבורי – בית כנסת או מתנ"ס וכדו' ולא בתורת צדקה אלא בתורת צורכי רבים כדי לתקן את הגזל.

בהצלחה.

מקורות:

ראה שו"ע סו"ס שמח שמבואר שעזר לגנב דינו כגנב וחייב לשלם. ויש לדון אולי דוקא שם שהגנב לא יכל לשאת את הגנבה לכן חייב המסייע אבל כאן האשה יכולה לקחת שקיות לבד, א"כ הסיוע אינו נחשב לגזל ממש, ויל"ע. ולכן כדאי להחמיר לעשות בסכום הכסף צורכי רבים כדין גזל ואינו יודע למי גזל. 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה רבה. לגבי השאלה הראשונה- זה קרה מזמן, מסתבר מאוד שמדובר בטעות בהצעת מחיר אך לא בטוח (אולי היתה טעות בהקלדת הסכום בקופה או במתן העודף אבל הרבה פחות מתאים שזה קרה לי, אני מאוד נזהרתי במידות וכנראה בדקתי שוב אחרי ההצעת מחיר וגיליתי סטייה).
    לגבי הסכום- אני חושבת שזה לא יותר משתי שקל יותר ממה שאמרתי לו כשביקשתי ממנו מחילה. (פשוט מאוד מביך אותי להשיג אותו ולהתקשר). האם בשל החשש הקטן עלי לבקש את סליחתו? אולי אפשר לעשות בסכום צרכי רבים?

    תודה רבה ושנה טובה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל