לתרומות לחץ כאן

חיוב מזוזה בבני משותף – מיקום ועל מי החובה?

שאלה:

אנחנו חלק מבנין חדש שבו כולנו דיירים חדשים. באסיפת דיירים הוחלט שאנחנו אחראים על מזוזות. כרגע יש מזוזה רק בכניסה ורציתי לברר את הנ"ל:

1. יש 4 קומות, בכל קומה 2 דיירים, ואין מזוזה בכניסה לקומה ולא במעלית. בקומה העליונה כרגע אין דיירים. אנחנו צריכים לדאוג שגם שם יש מזוזות?

2. האם על כל הבנין בשווה לדאוג למזוזות בכל הקומות ויציאות ממעלית או שכל קומה רק ה2 דיירים אחראים?

3. הבנין חצי ספרדי וחצי אשכנזי, איזו מזוזות לקנות?

4. יש קומת מחסנים ובה 5 מחסנים. כלומר יש 2 או 3 דירות שלא קיבלו מחסן עם הדירה. האם גם על דירות אלו לדאוג ולממן מזוזה בכניסה לקומה מחסנים.
5. האם די במזוזות כשרות או שיש ענין להדר?

תשובה:

שלום וברכה

1. לגבי הקומה העליונה שלא גרים בה וגם אנשים לא עוברים דרכה לביתם, אל תקבעו עדיין מזוזה עד שיבואו הדיירים.

2. באופן עקרוני המזוזה היא חובת הדר, כלומר שאם פתח הקומה אינו משמש מעבר לכל הדירות בבנין אלא רק לדיירי אותה קומה הם חייבים בכך, אבל יש אפשרות לקבל החלטה משותפת שהכל נקנה מועד הבית במרוכז וכולם משתתתפים בהכל.

3. לגבי המזוזות הכלליות, בפתח הבנין ובפתח קומת המחסנים יש לקבל החלטה משותפת, ואם בכל זאת יש רוב אפילו קטן יעשו לפי הרוב. ובשל הקומות, כדאי לעשות לפי מנהג דיירי אותה קומה. בכל מקרה כולם יוצאים ידי חובה בשני סוגי המזוזות.

4. מי שאין לו מחסן אינו חייב להשתתף במזוזה זו.

5. ראשית המלצה טובה, אף פעם לא לקנות מזוזות "כשרות", תמיד מהודר, השאלה רק עד כמה מהודר, ולמה? כי כשר לפעמים זה יכול להיות ספק פסול.. יש כל כך הרבה שאלות במזוזה, ואפ זה ככה עובר בדוחק, יכול להיות שיש בזה מכשול, שווה להשקיע במצווה. אין חובה את הכי מהודרות שיש, אבל אני באופן אישי כאשר עברתי דירה ב"ה לפני שנה, התחושה שלי היתה, שבכל מהדרים, שיהיה ספה נוחה ומטבח יפה וברזים וכו' הכל על הצד הכי "מהודר" אז דוקא במזוזות לחסוך…

קנינו גם לבנין את המזוזות הכי מהודרות שהיה לסוחר, ואמרנו כך: דייר שרוצה לשלם לפי מחיר מזוזה מהדורת זה הסכום, מי שרוצה להשתתף בהפרש, ישתתף בנפרד, שמחנו לראות שכולם רצו להשתתף, זו כנראה היתה הרגשה משותפת לכולם.

אגב בפתחי המעלית ניתן להדר פחות מפתחי הומות עצמן.

ישוב טוב ובהצלחה.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. אצלנו בבנין עשינו שכשל שכן קובע מזוזה אחרת כדי שכולם יוכלו להיות שותפים במצוה, רק לא בירכנו סתם שוב ושוב, אלא אחד אמר את הברכה בקול רם במזוזה הראשונה שחיובה הכי עיקרי – בפתח הבנין, וכולם ענו אמן ולא הפסקו בדיבור עד שקבעו את זו שתורם לקבוע.

  2. תודה. יש שכנים שטענו שלהרבה פוסקים מעלית פטורה ממזוזה ולכן לא רוצים להשתתף במימון- האם זה לגיטימי?

    כדי לפטור את הבעיה הזו החלטנו שכל קומה (שמורכבת מ2 דירות) תהיה אחראית על הקומה שלה ובענין המעלית תעשה כפי ראות עינה. כך שאולי יהיו קומות עם מזוזה במעלית ויהיו כאלה בלי.

    האם עשינו בסדר?

  3. אולי זה פתרון נכון, אבל לדעתי במעלית בקומת הכניסה, שראשית יש צד גדול יותר לחיובה, ושנית שם הפתח משמש את כולם, כן חובה על כולם להשתתף ככל צרכי הבנין שאף אם לא כולם מעונינים בכך יש להתחשב בדעת הנזקקים לכך.
    על חיוב מזוזה במעלית כן או לא, ראה מה שכתבתי כאן
    https://din.org.il/2013/07/08/%d7%94%d7%90%d7%9d-%d7%a6%d7%a8%d7%99%d7%9a-%d7%9c%d7%94%d7%aa%d7%a7%d7%99%d7%9f-%d7%9e%d7%96%d7%95%d7%96%d7%94-%d7%91%d7%9e%d7%a2%d7%9c%d7%99%d7%aa/

  4. תודה. אפשר רק ביאור במידה וישאלו, מה הכוונה שאע"פ שהם סוברים שמעלית פטורה הם חייבים להשתתף עכ"פ במעלית בקומת הכניסה משום שיש להתחשב בדיירים, מה הפירוש?

  5. כוונתי, שבפתח של הקומות הפרטיות, בלאו הכי החיוב הוא על דיירי אותה קומה, אז אם מחליטים שפטורים, שלא יקבעו, אבל בקומת הכניסה ששם הפתח משמש את כל דיירי הבנין, ואם הם לא ישתתפו יצטרכו אחרים לשלם יותר, נראה בעיני שכיון שהמנהג הרווח לשים מזוזה, שיתנו את חלקם במזוזה זו ולא יגרמו הוצאה יתירה לשאר הדיירים שכן מעונינים בה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל