אסור בהחלט, כפי שאסור להוסיף שמן לנר [זה מצד איסור מבעיר, אבל יש בזה כמובן גם איסור מוקצה].
מקורות:
ראה שו"ע סי' רעו סעי' ד, שאפילו להוסיף על ידי נכרי אסור בשבת.
רבני בית הוראה
הצטרף לדיון
6 תגובות
זה ממש לא דומה לנר.
בנר בהוספת שמן הלהבה עולה וזה מבעיר בידיים.
בגנרטור הוספת סולר רק מאריכה את זמן הפעולה של הגנרטור.אבל לא מוסיפה עוצמה לפעולה.
אינני יודע מנין לקחת את העובדה שציינת. אינני חושב שהלהבה עולה בהוספת שמן.
טעיתי! בהוספת שמן לנר הלהבה עולה מה שלא קורה בגנרטור שזה רק מאריך את זמן הפעולה כך שצד האיסור שנשאר זהרד מוקצה. וניתן להקל להוסיף אם יש תינוקות. או ע"י גוי
אולי בתוס' הביאור כמו שכתבת, אבל ברא"ש ודאי האיסור הוא בעצם הוספת זמן בעירה:
"הלכך נראה לי טעמא דמסתפק מן הנר משום שממהר כיבויו. ואף רבנן דרבי יוסי מודו בהאי גרם כיבוי דחייב. דעד כאן לא פליגי התם אלא משום דאינו נוגע בדבר הדולק אלא עושה דבר חוצה לו הגורם את הכיבוי כשתגיע שמה הדליקה. אבל הכא השמן והפתילה שתיהן גורמים את הדליקה והממעט מאחד מהן וממהר את הכיבוי חייב והיינו טעמא דנותן שמן בנר משום דמאריך בהבערתו. דאילו לא נתן שמן בנר היה כבה כשיכלה השמן שבנר. ומה שהוא דולק מכאן ואילך הוי כאילו הוא הדליקו" (רא"ש ביצה ב', י"ז)
וכן מפרש בשיטה מקובצת שם:
"והלכך אסור ליטול ביום טוב מן השמן שבנר אחר שהוא דולק ואפילו ליתן אותו בנר אחר. ואם נטלו יש לו להחזירו קודם שיכבה" (שטמ"ק ביצה שם, ד"ה אמר ליה)
זה ממש לא דומה לנר.
בנר בהוספת שמן הלהבה עולה וזה מבעיר בידיים.
בגנרטור הוספת סולר רק מאריכה את זמן הפעולה של הגנרטור.אבל לא מוסיפה עוצמה לפעולה.
אינני יודע מנין לקחת את העובדה שציינת. אינני חושב שהלהבה עולה בהוספת שמן.
טעיתי! בהוספת שמן לנר הלהבה עולה מה שלא קורה בגנרטור שזה רק מאריך את זמן הפעולה כך שצד האיסור שנשאר זהרד מוקצה. וניתן להקל להוסיף אם יש תינוקות. או ע"י גוי
אולי בתוס' הביאור כמו שכתבת, אבל ברא"ש ודאי האיסור הוא בעצם הוספת זמן בעירה:
"הלכך נראה לי טעמא דמסתפק מן הנר משום שממהר כיבויו. ואף רבנן דרבי יוסי מודו בהאי גרם כיבוי דחייב. דעד כאן לא פליגי התם אלא משום דאינו נוגע בדבר הדולק אלא עושה דבר חוצה לו הגורם את הכיבוי כשתגיע שמה הדליקה. אבל הכא השמן והפתילה שתיהן גורמים את הדליקה והממעט מאחד מהן וממהר את הכיבוי חייב והיינו טעמא דנותן שמן בנר משום דמאריך בהבערתו. דאילו לא נתן שמן בנר היה כבה כשיכלה השמן שבנר. ומה שהוא דולק מכאן ואילך הוי כאילו הוא הדליקו" (רא"ש ביצה ב', י"ז)
וכן מפרש בשיטה מקובצת שם:
"והלכך אסור ליטול ביום טוב מן השמן שבנר אחר שהוא דולק ואפילו ליתן אותו בנר אחר. ואם נטלו יש לו להחזירו קודם שיכבה" (שטמ"ק ביצה שם, ד"ה אמר ליה)
מה לגבי יום טוב?
ביום טוב מותר.
השאר תגובה