לתרומות לחץ כאן

האם רב פוסק חייב "להוכיח" את פסיקתו?

שאלה:

שלום רציתי בבקשה לשאול – מנהג העולם לפסוק הלכה ולהביא את המקורות לפסיקה , אך האם זו חובה ? כלומר האם מותר באופן עקרוני לפסוק ללא פרסום המקורות?
מצד אחד נראה שלפי הטבע האנושי, עד שפלוני לא יוכיח שחור על גבי לבן את פסיקתו- תמיד יהיהו כאלה שלא יתרצו ויפקפקו, ומצד שני – רב גדול שכבר מקובל כגדול ואמין, היינו מצפים שלפחות מעיקר הדין, כלומר לא מבחינת התחשבות בדעת הבריות הוא לא יהיה חייב להוכיח פסיקתו אם הוא חפץ לקצר. או לחלופין בנושאים "פשוטים" שהפוסקים פחות או יותר תמימי דעים בהם, אין צורך להביא את כל הדעות ולהכריע.
תודה!

תשובה:

שלום וברכה

לא הבנתי איזו חובה זה אמור להיות? אם מדובר ברב שהוא שכיר שלך ואתה משלם לו, אזי יש אכן לברר מה גדרי חובתו אם לפי מנהג העום ועד כמה וכו', אבל כאשר אתה שואל רב שאלה, תרצה תקבל, לא תרצה לא תקבל… אני יכול לומר לך לגבי האתר כאן, שאנחנו משתדלים להביא מקורות כדי באמת לאפשר לאנשים ללמוד את הדברים, וגם כדי לראות בעצמנו שוב ושוב אם הפסיקה נכונה ומדוייקת, אבל לא ימלט שמחמת העומס זה לא מתאפשר, או שמדובר בנושא פשוט שחוזר על עצמו רבות, ולא מביאים וכו'. הכל לפי הענין. מה שברור שרב שעונה תשובה חייב להיות בטוח בעצמו שהוא צודק, אחרת ירגיל עצמו לומר "איני יודע"..

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. ולכן אנו לא אחת מודים לכם רבני ודיי'ני האתר על השתדלותכם בהבאת המקורות לתשובות הניתנות לנו בכדי ששגם אנו נלמד את הדברים כפי שציי'ן הרב ונבין את היסודות והראיות שעליהן מושתות התשובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל