לתרומות לחץ כאן

הסרת כיסוי התפילין של יד בשעת הברכה

שאלה:

שלום וברכה.
מנהגי להניח תפלין כדעת הבא"ח, שלאחר שאני מהדק את התפלין, מקיפים עם הרצועה את הבית של התפלין ומיד כורכים 7 סיבובים על היד. כך שאין אפשרות לשים את המגן (פלסטיק ששומר על התפלין של יד) רק שיהיה על הבית בזמן הברכה, ושמעתי שיש סוברים, לשים את המגן רק לאחר הברכה. האם זו רק חששה רחוקה בעלמא, ובנד"ד יהיה עדיף כדי לשמור את התפלין לברך על התפלין וישר לכרוך על המגן, או שעדיף להימנע במקרה כזה בכלל לא לשים מגן, אף שיש חשש שעם הזמן הבתים ישחקו (כיון שיש רצועה סביב הבית, אין אפשרות לשים מגן על הרצועה) תודה

תשובה:

זה אינו מעכב, ויש מגדולי ישראל שלא הסירו, גם הסרה שלא בשעתץ הברכה מועילה, העיקר שלא יהיה קבוע שם כל הזמן, כמו כן ניתן היום לקנות כיסוי גומי שמכסה רק שליש עליון של הבית וזה כלל לא צריך להסיר, אני רכשתי לי כזה.

מקורות:

יש שנהגו להסיר קודם הברכה ולהניח רק לאחר הברכה וההנחה על של ראש, ויש שנמנעו לגמרי מלהניח קופסה כזו, ראה שו"ת לבושי מרדכי ח"ב סי' קעח, עמק הלכה סי' ח, אבן יקרה ח"ג סי' קמ ועוד, אבל כאמור מנהג העולם להקל בזה שמניחים כיסוי ורק לכתחילה מסירים אותה בשעת הברכה וההנחה, ובפרט בזמנינו שלכתחילה עושים נקב עגול בראש הקופסה כדי שהבית יראה זה אינו מעכב, ראה דינים והנהגות לחזון איש פ"ג אות ח, שבט הלוי ח"ח סי' ה, יביע אומר ח"ח סי' יב ועוד. לכן בדיעבד גם אם לא מסירים זה בסדר. וראה בארחות רבינו ח"א שבעל הקהילות יעקב לא הקפיד להסיר.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. ישר כח גדול לרב על התשובה הנפלאה (יש רק לתקן יב"ע ח"ח סימן ד', ולא סימן יב')
    עברתי על כל התשובה של הרב, ולמעט הסטייפלר, כ"ע כתבו שלכתחילה לא יהיה עליו בשעת הברכה וההנחה. האם הרב מבין שבאופן שלי שאי אפשר לשים אח"כ אני יכול לכתחילה להקל (עד שאקנה כיסוי גומי כמו הרב) או בינתיים לא לשים מכסה כלל.
    עוד רציתי להבין מה בדיוק החשש שיתקלקל הריבוע, האם זה רק בחלק התחתון של הריבוע או גם בחלק העליון (שבלי מגן יש חשש אולי שהפינות ישתפשפו וכדו' רק בחלק העליון, אבל החלק התחתון גם אם לא ישים מגן לא נ"ל שיכול לקרות שם משהו, אמנם ראיתי שכל מה שהפוסקים דנו אם לשים המגן, זה מחשש שיתקלק הריבוע).

  2. כוונתי היתה שבינתיים תסיר את הכיסוי לרגע אחד לפני הברכה, ואז תחזיר אותו, תברך ותניח [עיקר ההקפדה שלא יהיה במקומו קבוע וכך הוא נעשה טפל לבית], והכי טוב לקנות את הגומי הזה.. ודאי עיקר ההקפדה היא על הריבוע העליון.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל