לתרומות לחץ כאן

המותר והאסור בגינה בשמיטה

שאלה:

שלום וברכה,
יש לי בית קרקע שבו יש עצי פרי וגידולים שונים עגבניות עישבי תיבול וכדו מה עלי לעשות בכדי לשמור על כללי שנת השמיטה
מה מותר ומה אסור?
אלו עבודות מותרות לצורך תחזוקת הגינה ?לאכול מהגינה כרגיל מותר? אשמח להלכות בעניין השמיטה הרלוונטי אלי תודה.

תשובה:

שלום וברכה,

שאלתך מתחלקת לשתים, מה מותר לעשות בקשר לטיפוח הגינה ושמירתה, והאם מותר לאכול מהגידולים.

לגבי הגידולים: כל צמח חד שנתי, כמו ירקות תבואה ושאר גידולים שנזרעים בכל שנה מחדש, או ירקות רב שנתיים אבל שהתחילו לגדול לראשונה בשביעית, יש איסור ספיחים, כלומר חכמים אסרו לאכול מהם גם אם לא עשית בהם שום מלאכה בשנת השמיטה. כמו כן, מצוה לעוקרם, גם אם גדלו מעצמם או נזרעו לפני השמיטה. אבל פירות ושאר גידולים רב שנתיים, מותרים באכילה, אלא שצריך לדעת כיצד מותר לטפל בהם.

ירקות שהתחילו לגדול בשנה השישית והמשיך גידולם בשנה השביעית, נחלקו הדעות אם יש בהם איסור ספיחים, לדעת החזון איש סי' ט ס"ק יז על פי חלק מהראשונים הקובע הוא תחילת הצמיחה והם מותרים, אולם בפאת השלחן סי' כב צידד בדעת הרמב"ן שהחמיר בזה, שאם הוסיפו לגדול בשמיטה נאסרו, במנחת שלמה סי' מט הכריע בדעת הרמב"ן שרק אם הגיעו לעונת המעשרות לפני השמיטה הם מותרים, שברוב הגידולים זה ממש סוף הגידול. בתבואה וקטניות צריך ששליש הגידול יהיה לפני השמיטה.

לגבי המלאכות המותרות בשמיטה [מה שנוגע רק לעצים, הגידולים שאסורים באיסור ספיחים אין מה לעשות עבורם בלאו הכי] מלאכות דרבנן כמו השקייה וזיבול מותרות כאשר זה נעשה לצורך מניעת נזק לאילן או רוב הפירות, אבל מלאכות דאורייתא, כמו חרישה [לחלק מהדעות] או זמירה, אסורות גם לצורך מניעת הפסד.

כתבתי רק את הכללים כדי להבין באופן כללי, בכל שאלה ספציפית פרקטית שצריך עצה מקצועית של אדם המבין בגידולים ולא רק בהלכות, כדאי לפנות לבית המדרש אמונת אי"ש בטל' 02-648-8888 הם ישמחו לסייע.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל