לתרומות לחץ כאן

מקבץ שאלות בעסקים

שאלה:

בס"ד

לכבוד הרבנים המשיבים, שלום רב!

מצרף להלן מספר שאלות הלכתיות שעלו לי בתקופה האחרונה בעסקים.

א. בעניין עסקאות של תיווך מוצר. ישנם ספקים ברחבי העולם (לא יהודים) שאני מתווך את המוצרים שלהם לקונה (יהודי). העסקה מתבצעת בכך ש הספק אומר לי מה עלות המוצר, ועל סכום זה אני מוסיף את עמלת התיווך, טיפול ועבודה מול הספק, ולבסוף אני מציג מחיר סופי לקונה.
למשל, הספק נותן לי מוצר במחיר 100 ש"ח, ואני מוכר לקונה במחיר של 140 ש"ח. שבתוספת זו (40 ש"ח) כלול עלות הטיפול והעבודה מול הספק (זמן עבודה, יצירת קשר ובירוקרטיה) ועמלת תיווך עסקה. ובעצם זה הרווח שלי מהעסקה. אציין, שהקונה אינו יודע מה המחיר המדוייק שהספק מוכר לי את המוצר (מטעמים מובנים של מסחר) אבל הוא יודע שיש לי רווח מסויים מכל עסקה שאני מבצע. האם עולה מכאן איזה בעיה הלכתית שהקונה אינו יודע מה האחוזים והסכומים המדוייקים?

ב. בעניין השקעה במניות בתחום המזון בחו"ל. החברות אינן כשרות ומוכרות מזון לא כשר/טרף. רוב רובם של הקונים הם לא יהודים, אך לצערנו יכול להיות שאחוז מסויים קטן של יהודים גם קונה בחברות אלו. האם מותר הלכתית להשקיע כסף בכך?

ג. בעניין תיווך העסקאות בחו"ל. מאחר והעבודה הינה עם לא יהודים, פעמים שהספק מייצר פרטי לבוש לא כ"כ צנועים, אותם פריטים נמכרים בחו"ל ללא יהודים. אציין שאני לא משקיע את הכסף אצל הספק ביצירת אותם פריטי לבוש, פרסום וכו'. אלא אני רק מתווך בין הספק לקונה (לא יהודי) ברחבי העולם באמצעות פלטפורמת שיווק שאני עובד איתה. האם ישנה בעיה הלכתית בכך?

בתודה מראש.

תשובה:

שלום וברכה,

א. מותר לקנות סחורה בחו"ל ולמכור בארץ ולמכור לפי המחיר שרוצה ואתה לא צריך להודיע לקונה כמה הרווחים שלך מהעסקה. למותר לציין שאסור להפקיע מחירים משום איסור אונאת ממון.

ב. השקעה במניות לפי דעת חלק מגדולי הפוסקים אינה נחשבת שותפות בחברה ולכן המשקיע לא שותף לכל הנעשה בחברה. ולכן מותר להשקיע במניות של חברה של גויים שעובדים בשבת או מוכרים נבלות או מלווים בריבית.

ג. מותר לך להתעסק במכירת בגדים בחו"ל כיון שמדובר בגויים.

בהצלחה.

מקורות:

א. אסור לשליח לדרוש מחיר גבוה יותר ממה שקנה, ועליו לדרוש את המחיר של הסחורה ואחוזי תיווך וטרחה בלבד. במקרה שלך אתה לא שליח אתה המוכר. אם יש פגם בסחורה או כל בעיה אחרת המוכר מכיר אותך ולא את הספק שמייצר את הסחורה, ולכן אתה לא נקרא מתווך ולא שליח אלא קונה ומוכר, ולכן מותר לך למכור במחיר שאתה דורש – כמובן שאסור להפקיע מחירים משום איסור אונאת ממון, אבל אם המחיר שאתה דורש הוא מחיר סביר אין איסור, והקונה שלך לא צריך לדעת כמה אתה מרוויח מהעסקה.

ב. לפי דעת הרבנים הגאונים הרב פיינשטיין הרב אלישיב והרב אוירבך בעלי המניות הקטנות לא נחשבים שותפים ולכן אין איסור להשקיע בכל חברה שהיא.

ג. הסבירות הגבוהה שיקנו גויים. וגם אם יקנו יהודים יש תשובה של מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל שמתיר למכור בגד לא צנוע אם יש סבירות שהקונה תלבש מעל בגד צנוע, וכל עוד שלא ברור בודאי שהאשה תעשה בו איסור, מותר למכור.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. ג) לא זכיתי להבין את סברת הרב עובדיה זצ"ל. לכאורה אין שום סבירות שהגברת תרכוש בגד לא צנוע ותכסה את עצמה עם משהו נוסף מעליו

  2. הרב עובדיה מדבר על מקרים שלא בטוח שתלבש את הבגד בצורה לא צנועה, אבל אם מדובר באשה שהולכת לא צנוע אסור למכור לה את הבגד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל