לתרומות לחץ כאן

ישיבה במסעדות בצורה מעורבת

שאלה:

שלום לכבוד הרבנים,
רציתי לשאול שאלה שמפריע לי מאוד מאוד.
ידוע מה שהפוסקים כתבו על ישיבה מעורבת בשמחות שהיא אסורה בפרט שיש בעיות של צניעות כמו בכל חתונה עם ישיבה מעורבת של היום. וכן ידוע שמחלקים בין שמחות לסתם מסעדות שאין בהן ריקודים וקלות ראש. אכן מדגישים הרבה שאם יש בעיות של צניעות במסעדה גם שם אסור לשבת. ומחילה שאני אומר את זה כך אבל אני מעולם לא הייתי במסעדה שמסננים אנשים בכניסה. בכל מסעדה אמורות להיות בעיות של צניעות ורוב הפעמים יש. וידוע שהקב“ה אינו בא בטרוניא עם בריותיו ואין גוזרין גזירה שאין רוב הציבור יכולין לעמוד בה. הרבה אנשים מהציבור החרדי היום הולכים למסעדות היום, ובכל מסעדה שילכו יש הרבה אפשרות שתיהיה הבעיה הזאת. מה אפשר לומר? לאסור על כולם לאכול בחוץ?

תשובה:

שלום וברכה

ראשית אינני יודע אם בכל מסעדה יש בעיות צניעות, נראה לי שבמסעדה בכשרות מהודרת בדרך כלל באים יותר אנשים דתיים, החילונים יש להם מספקי מקומות אחרים, הבעיה יותר שיש לתת עליה את הדעת אלו אנשי הצוות, ונראה לי שחלק מתפקיד גוף הכשרות הוא גם לבקש שיהיו מדים צנועים לאנשי הצוות.

מכל מקום יש הבדל משמעותי בין חתונה למסעדה לא רק מה שהזכרת, אלא גם בחתונה אנשים באים לשמחו יחד, במסעדה אנשים באים להתבודד, כל זוג יושב לבדו ואין לו קשר עם מה שנעשה סביבו, לכן זה יותר דומה להליכה ברחוב מאשר לשהייה בחתונה.

ומכל מקום מי אנו שנגזור גזירות, כל אדם חייב להיות אחראי למעשיו שהמקום בו הוא בוחר ללכת טוב ונכון על פי הלכה!

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. נהניתי מהחילוק הבהיר של הרב המשיב שליט"א בין חתונות לבין מסעדות.

    אך יש להוסיף שיש בעיה קשה של שמירת העיניים כאשר יושבים מוקפים בנשים אחרות, ואע"פ שמותר מעיקר הדין וכן נהגו במלונות ואין פוצה פה ומצפצף, אדם שעיניו בראשו ימצא את הדרך להתרחק מעבירות ולשמור על עיניו, ואם אשתו דוחקת בו לצאת למסעדות וכו', אולי ימצא מקום מבודד במסעדה לשבת בו, או שפניו יהיו אל הקיר.

    ולעיקר הדין יעויין בלבוש בסוף או"ח (מנהגים אות ל"ו), שאע"פ שכתב בספר חסידים שבכל מקום שאנשים ונשים רואים זא"ז בסעודת נישואין, אין לברך שהשמחה במעונו, לפי שאין שמחה לפני הקב"ה כשיש הרהורי עבירה, מ"מ אין נזהרין עכשיו בזה, וה"ט משום שעכשיו מורגלות הנשים הרבה בין האנשים, ואין כאן הרהורי עבירה כ"כ, דדמיין באפן כקאקי חיורי מרוב הרגלן בינינו וכיון דדשו דשו. עכ"ל". והובא בשו"ת יביע אומר חלק ו' סימן י"ג.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל