לתרומות לחץ כאן

ברכה לבחור על טלית

שאלה:

בחור כהן האם עליו לעשות ברכה על הטלית,
מה"ד בטלית פרטית שלו [שלובשה רק עבור נש"כ], ומה"ד בטלית של הישיבה ?
והאם יש בעיה מצד זה שנהגו האשכנזים לא להתעטף בחורים בטלית ?

תשובה:

שלום וברכה

ברור שכאשר אדם לובש טלית שלו עליו לברך עליה, ואין לזה קשר עם היותו רווק אשכנזי. הבעיה היא אחרת, שכאשר הוא לובש אותה רק לצורך ברכת כהנים, המטרה אינה לבישה אלא כבוד הציבור,  ובזה המנהג לסמוך על סברת השערי אפרים שהביא הביאור הלכה בסי' יד, שכיון שהלבישה היא לשם כבוד ולא למטרת לבישה, לא מברכים עליה [אף שבמשנה ברורה שם נראה שנקט לעיקר שלא כדבריו]. כך מבואר בספר הליכות שלמה פ”ג סעיף י”ב וכך מובא באשי ישראל פרק מה הערה מד בשם הגרי”ש אלישיב והוסיף שיכון שלא לזכות בה, וכן דעת המשנה הלכות ח”ט סימן רל”ד וכ”כ בשו”ת רבבות אפרים ח”א סי”ב.

אם רוצה לצאת מידי מחלוקת זו, ובפרט בטלית שהיא שלו ממש, ילבש לא רק בברכת כהנים אלא כל התפילה ואז יברך עליה בשופי.

מנהג האשכנזים לא ללבוש טלית הוא מנהג קצת מעורער מקורו אינו ברור די הצורך, וגם הוא לגמרי לא "מנהג האשכנזים" אדרבה, יוצאי מערב אירופה כולם לבשו טלית כבר מהבר מצוה [גילוי נאות, גם אני הקטן], המנהג הזה יותר התקבל במזרח אירופה.

לכן מי שרוצה ללבוש אין מקום לומר שהוא מבטל מנהג…

הצטרף לדיון

7 תגובות

  1. סתם שאלה על המטה אפרים לעיוני ולפילפולי ולא לקבוע מסמרות הלכה למעשה. אדם שכל מעשיו הינם לאו דווקא לשם שמים ולצאת ידי חובה אלא משום לחץ חברתי וכבוד הבריות שלא יהיה משונה מחבריו לכאורה לא יוכל לברך על טליתו כי הוא לובש רק לכבוד ולתפארת. מעין "כבוד הציבור" בזעיר אנפין.

  2. ודאי לא נכון, המעשה במהות הוא לבישה, לא משנה למה אתה באופן ספציפי לובש, כאן מדובר שבמהות אין מטרה של לבישה אלא של כבוד.

  3. דומני שהדברים שכתבתם אינם נכונים.
    עיינתי בביאור הלכה שציינתם בעצמכם. ושם מופיע להדיא שגם לשער אפרים הסובר שהלובש טלית רק עבור קריאת התורה – שזה לכבוד בעלמא אינו מברך, מ"מ אם יכוין שרוצה לקיים מצות ציצית, אז הוא כן צריך לברך. ככה שנראה להדיא שזה לא שני כוונות הסותרות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל