לתרומות לחץ כאן

חימום מאכלים בפלאטה בשבת

שאלה:

בס"ד

ברכה ושלום.
רציתי לברר מספר שאלות הנוגעות להלכות שבת. אשמח שהתשובות יתייחסו לפי הספרדים. כמו כן אם יש מקור מפסקי הרב עובדיה יוסף זיע"א:
1) אנו נוהגים בשבת לחמם את החלה על גבי הפלאטה כדי שתהיה חמה בסעודה.
א- האם אפשר שהחלות יהיו על הפלטה עד לסמוך לקידוש, כך שבזמן ששרים את שלום עליכם ואשת חיל וכו' אין חלות על השולחן?
ב- את החלה אנו עוטפים בניר כסף. העטיפה היא מלאה מכל הכוונים. האם יש בזה בעיה של טומן.
2) אנו נוהגים לשים על הפלטה בשבת סמוך לסעודה, חציל שהוא כבר היה בתנור ומוכן לאכילה עוד לפני השבת, כדי שיתחמם לסעודה. את החציל שמים על גבי צלחת ועל הפלאטה.כשמביאים את החציל עם הצלחת לשולחן הסעודה – האם מותר לשפוך טעינה (נוזלית) על גבי חציל זה שנמצא בכלי ראשון שהיה על גבי הפלאטה?
3) האם מותר לספרדים להוציא אוכל מסיר המונח על גבי הפלאטה?

לתשובתכם אודה.

בברכה מש"ש

תשובה:

1. אפשר, אבל בקידוש שיהיו על השולחן.

2. עטיפה אחת שמטרתה מניעת ליכלוך, מותר, עטיפה לצורך שמירה על החום, אן שתי עטיפות – אסור.

3. בודאי אסור לשפוך טחינה שאינה מבושלת על החציל הזה.

4. אין להוציא בכף כאשר זה על האש ממש.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. 2. אנחנו לא נוהגים כך, זו הטמנה לכל דבר ועניין, מיהו זה ואיזה הוא שיכול להעיד על עצמו שעוטף את החלה בנייר אלומיניום כדי שלא תתלכלך? פשוט שמטרתו לזרז חימום החלה, זו הטמנה ואנחנו לא נוהגים לעשות כזה דבר.
    3. דווקא אם החציל בכלי ראשון, אם העביר אותו לכלי שני, אין שום בעיה, ואפילו הוא רותח, וכידוע בני ספרד אינם נוהגים כלל וכלל לחשוש לחומרת "גוש"
    4. מדוע אסור? בני ספרד אינם חוששים לאיסור מגיס כאשר המאכל מבושל כל צורכו.

  2. 1. אינני יודע מי זה "אנחנו".
    2. להגיד אין שום בעיה כנגד מחלוקת הפוסקים גדולה אינו נוסח נכון, מקסימום ניתן לכתוב כמו שכתב בילקוט יוסף לענין המחלוקת בדבר גוש, שהמיקל יש לו על מי לסמוך.
    3. רבים מפוסקי ספרד אסרו, ראה רב פעלים ג, מה ואו לציון חלק ב עמ' רלח. אז למה להקל?

  3. 1. כבודו מוזמן לשאול בני ספרד שפוסקים בדעת הגרע
    2. המיקל יש לו על מה לסמוך במקרה הזה בפועל נוהגים רבים ויראים ללהקל, וכבר ציינתי שכיום רובם הגדול של עדות המזרח פוסקים ונוהגים כגרע בכל אורחותיהם,כבודו לא חייב לקבל את דבריי אבל האמת תורה דרכה וזו מציאות קיימת..
    ולפחות ראוי לענד לציין את הילקוט יוסף בתשובה אחר שהאתר מיועד לשואלי בני אשכנז וספרד כאחד
    3. כיוון שהגרע פסק שמותר, אין לי אחריו עוד צל של פקפוק, וכאמור רוב ככל בתי עדות המזרח כאמור לעיל

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל