לתרומות לחץ כאן

לווה שטוען הפסדים כשהיה היתר עסקה

שאלה:

שלום הרב,

עשיתי עסקה עם אברך קרוב משפחה,
הוא אמר לי תוציא משכנתא על הדירה שלך בסכום מסויים, תלוה לי את הכסף ואני ישלם לך את ההחזר החודשי בתוספת ריבית חמש וחצי אחוז, עשינו הסכם הלוואה בהיתר עסקה וחתמו שני הצדדים בנוסף היינו אצל עורך דין וחתמנו על משכון דירה שהוא נותן לי [הערת אזהרה זה נקרא], במשך כשלש שנים הוא עמד בהתחייבותו ושילם לי את ההחזר החודשי ובנוסף חמש וחצי אחוז ריבית, עד שיום אחד הוא אמר לי שהוא פשט רגל ואין לו לחם לאכול, ויחזיר לי רק את הקרן של המשכנתא ללא הריבית, אמרתי לו מה עם המשכון? תמכור או אני ימכור את הדירה של המשכון והחזר לי את כל הכסף, משום מה הוא אמר שזה מעוקל ואיננו שווה כלום בעצם, הסכמתי שישלם לי רק את ההחזר החודשי של המשכנתא ללא תוספת ריבית עד שירווח, ועומד בכך, בזמן האחרון הוטב מצבו, וכן כך גם הוא אמר לי, אמרתי לו א"כ תתחיל לשלם לי את הריבית כפי שחתמנו שזה כבר שלש שנים אינך משלם לי, והוא ענה לי מכיון שזה היה בהיתר עסקה והעסקה שאני עשיתי עם כספך לא הניב לי רווחים אלא הפסדתי אותו, מעיקר הדין איני חייב לשלם לך את הריבית ויתכן שאפילו לא את הקרן, תגיד תודה שאני משלם לך את הקרן, אמרתי לו שאין שום סעיף בחוזה בינינו שהלוותי לך את הכסף למטרה מסוימת והוא כתנאי לרווח שלך, אז הוא ענה לי כתוב וחתום בינינו שזה בהיתר עיסקה וזהו עסקה שלא הצליחה
האם הדין אתו? ואינו חייב לשלם לי את הריבית או אפי' את הקרן,
ומה בנוגע למשכון הרי חתם על משכון, למרות שבפועל אין לו כבר את המשכון,
תודה רבה לכם, ישר"כ

תשובה:

שלום וברכה,

החבר שקיבל את כסף העיסקה (הלווה) חייב לשלם את כל הקרן ואת כל הריבית עד לסיום התשלום. וכמעט שאין אפשרות להיפטר מהתשלום כשיש היתר עסקה.

בהצלחה.

מקורות:

עסקה הכוונה שהכסף הוא פיקדון ולא הלוואה או שחצי מהכסף הוא פיקדון. יש הבדל בין הלוואה לפיקדון הלוואה חייב הלווה להשיב את ההלוואה ואין שום פטור של אונס להיפטר מהחוב. בשונה מכסף פיקדון שהכסף שייך למלווה והלווה הוא שומר על הכסף, ואם הכסף נאנס או שהעסקה לא צלחה ההפסד על המלווה. שוני נוסף, שבהלוואה אסור לקבל ולשלם ריבית ועליו להשיב את הקרן בלבד. ואילו בפיקדון מותר ללווה לתת ריבית כיון שאין זה הלוואה אלא הכסף של המלווה הושבח.

במשך הדורות הפוסקים הוסיפו תנאים שונים כדי לעגן את הכסף של המלווה, אחד מהתנאים שהלווה לא יהיה נאמן לטעון שהכסף אבד או שהעסקה לא צלחה, אלא אם כן יביא ב' עדים כשרים. ולא יוכל להיפטר מתשלומי הריביות אלא אם כן ישבע בבית דין. וכדי להיפטר מהשבועה עליו לשלם פדיון שבועה כו"כ אחוזים. ולכן הלווה לעולם לא יפטר מתשלומי הקרן והריבית עד שימלא את התנאים האלו. בזמנינו הרבה הוסיפו שהמלווה שותף בכלל העסקים ולא רק בעסקה מסוימת, ולכן אם יש לו עסקים אחרים יכול לגבות מעסקים אחרים.

במקרה שלך לא התנית על עסק מסוים, ולכן אתה שותף בעסקים אחרים, ובנוסף, אחרי שהמצב הצליח להתאושש והוא עדיין חייב, הרי אתה שותף ברווחים שעשה אח"כ ולכן מוטל עליו לשלם את כל הקרן והריבית.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל