לתרומות לחץ כאן

צירוף לעשרה בשמונה עשרה / חזרת הש"ץ / קדיש

שאלה:

האם עדיף לחכות שיהיו עשרה כדי להתחיל תפילה בלחש או אפשר לכתחילה להתחיל עם 6 מתפללים.
בנוסף אם ש"ץ רוצה לחכות איפה הוא צריך להמתין?וכמה זמן הוא ממתין עד שיהיו 10 מתפללים הלחש ביחד?תודה.

תשובה:

שלום וברכה

המשנה ברורה כידוע מכריע בסי' צ סעי' ט שמנין הוא דוקא עשרה אנשים המתחילים שמונה עשרה ביחד.

מסתבר שאם כולם בברכה הראשונה זה עדיין נחשב יחד.

כשיש שישה אנשים שמתפללים עתה ורוצים לצרף אליהם ארבעה, נחלקו הדעות אם זה נחשב תפילה בציבור, אבל בכל מקרה הם יכולים לומר קדיש וברכו. ויש שחילקו לענין זה בין קדיש לחזרת הש”ץ ראה כאן. כאשר יש רק ארבעה או חמישה שלא התפללו, לכל הדעות הם לא נחשבים כתפלה בציבור. ומכל מקום גם הם יכולים לצרף עמהם עוד שישה לברכו וקדיש ראה משנה ברורה בסי’ סט.

הש"ץ ימתין בשירה חדשה, או בסיום קריאת שמע, אבל לא יסיים גאל ישראל וימתין, כי יש חובה לסמוך גאולה לתפילה.

בשעת הדחק גדול שאין עשרה בזמן קרוב וחוששים שאנשים ילכו וכו', יש לסמוך על השיטות המקילות, 

מקורות:

פשטות דברי המשנה ברורה סי’ צ’ ס”ק כ”ח היא שצריך שיהיו עשרה ביחד בשעת התחלת השמונה עשרה ואז נחשב לתפילה בציבור, אמנם בסי’ ס”ט סק”ח כתב שרוב מנין הם כמו ציבור גמור וכן כתב בשו”ע הרב סי’ ס”ט סק”ה, ונחלקו האחרונים להלכה אם אכן צריך להקפיד שיתחילו עשרה יחד שמונה עשרה בלחש, ובשו”ת מחזה אברהם ח”ב סי’ ט’ כתב על פי החתם סופר או”ח סי’ ק”מ שאין צריך עשרה ומספיק שיש ששה ובפסקי תשובות סימן צ’ הערה 159 הביא מקורות רבים כשיטה זו, אמנם עי’ בשו”ת יד אליהו סי’ ז’ ובתשובות והנהגות ח”א סי’ ק”ד בשם הגרי”ז מבריסק, ארחות רבינו חלק א’ סי’ ק”ס ואגרות משה או”ח חלק א’ סי’ כח – ל שלענין תפילה בציבור לא מועיל רוב. ולכן לכתחילה יש להחמיר שיהיו עשרה ביחד בשעת התחלת התפילה, וכשהמנין מצומצם ניתן להסתפק בששה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל