לתרומות לחץ כאן

בעל שאובחן באוטיזם בתיפקוד גבוה

שאלה:

אבא שלי קנה לנו דירה כשהתחתנו, והתברר שהבעל לוקה באוטיזם, האם זה "מקח טעות" כשאני רוצה להתגרש ועליו להחזיר את כל הדירה?
הבעל גם מכר את הגג כחלק מהנכס שהפחית את שויו, האם צריך להשיב גם את זה?

תשובה:

שלום רב,

טענת מקח טעות בקידושין היא טענה קיצונית שיש לבחון אותה היטב לפני שמקבלים אותה. עיקרי הדברים שיש לבחון הם: האם ה"מום" היה לפני הקידושין, והאם האישה לא ידעה על כך קודם לכן. האם האישה לא מחלה על המום לאחר הנישואין. כלומר, במידה שחיו תקופה קצרה או ארוכה לאחר שנודע המום ולא מחתה האישה, ולא תבעה גט הרי שהיא מחלה על המום כמבואר בסי' לט בחלקת מחוקק ובבית שמואל. ובעיקר יש לדון מה מידת המום, עד כמה הוא אכן קיצוני כדי לקבוע שיש מקח טעות בקידושין.

בנקודה זו ראוי לציין, שלא הרי הוכחת מקח טעות לעצם הקידושין כהרי הוכחת מקח טעות לעניין ממונות אולם תלוי מיהו המחוזק. בסוגיה בכתובות עג,ב מבואר על אישה שנישאה והתגלה שיש לה מום, עדיין היא צריך גט מספק (אולי על מום כזה הבעל לא הקפיד בעת הקידושין) אולם כתובה אינו חייב לתת לה מחמת טענת קידושי טעות. וזה משום שבכתובה הוא המחוזק בכסף ולכן מצד אותו ספק עדיין הוא רשאי להחזיק בכסף ולא לתת כתובה.

לכן, אילו המוחזקות על הדירה לא היה אצל הבעל, יתכן שדי ברמת מקט טעות פחותה יותר כדי ליצור ספק וממילא המוציא מחברו עליו הראיה, אולם אם הבעל מוחזק בחלקו בדירה נטל ההוכחה היא על המוציא ממנו, וצריכים להוכיח שמדובר במום גדול כדי לטעון טענת קידושי טעות.

נוסיף עוד על הטענה שהאישה מחלה (במקרה שהמשיכה לגור איתו) שבשו"ת אור גדול סי' ה' דן בארוכה הגדול ממינסק בשאלת מקח טעות לאחר תשע שנים שבני הזוג חיו ביחד ולמרות זאת ביאר שם שאין כאן מחילה משום שהיה ניסיונות חוזרים ונשנים מצד הבעל (המום היה אצל האישה) לראות כיצד אפשר לשפר את מצבה או לראות האם צבה ישתפר כמו שהיו שאמרו לו, ולכן אין ראיה למחילה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל