שאלה:
שלום הרב. היה פעם שהתפללתי תפילת 18 וכיוון שהייתה הפרעה חזקה מאחד המתפללים זה עורר בי קצת הלם ובאותו רגע לא יכולתי להזכר במקום המדוייק של התםילה שבו הייתי. מה עושים במקרה כזה, מאיפה ממשיכים?
תשובה:
כל אדם שבאמצע תפילת שמונה עשרה פתאום אינו זוכר היכן הוא אוחז. וכאן הספק הוא אכן בעייתי ביותר, שכן כל אופן בו ינקוט הוא "מסתבך"… אם יבחר לחזור למקום שהוא זוכר בודאי שאמר, יתכן שכבר בירך ברכות נוספות ועתה שהוא חוזר עליהן הרי זו ברכה לבטלה, ואם יבחר בצד השני של הסקלה, וימשיך מהמקום אותו ודאי לא אמר, אולי השמיט באמצע ברכות ואז אינו יוצא ידי חובה בתפילה זו, ונמצא שהברכות שהוא אומר עתה הן לבטלה.
בחיי אדם כלל כד סעי' כא עוסק בשאלה זו, ומכריע שאם אלו אחת הברכות הראשונות חוזר לראש, ואם אחת מג' האחרונות חוזר לרצה, שכן כל שלושת הראשונות הן כברכה אחת וכן האחרונות, ואם הספק אירע באמצעיות, עליו להתחיל בברכה שהוא יודע בבירור שעדיין לא אמרה וראה שם בנשמת אדם את ראיותיו. אולם, בבן איש חי משפטים אות י חולק, וסובר שעליו להתחיל מהברכה שבה הוא מסופק אם אמרה, וכ"כ הכף החיים סי' קיט ס"ק כ בשם החסד לאברהם, וכ"כ אחרונים רבים וכן הורה החזון איש.
דעה מחודשת הביא בשו"ת מנחת יצחק ח"ה סי' ב, שאת הברכות בהן הוא מסופק יאמר במחשבה בלבד, לחשוש לדעות שהרהור נחשב כדיבור, ולאחר מכן ימשיך כדעת החיי אדם.
האופן המובחר ביותר, להמתין לחזרת הש"ץ ולשמוע היטב את הברכות בהן הוא מסופק ולכוין לצאת ידי חובה בתפילת החזן, ולאחר מכן להמשיך מהמקום אותו ודאי לא אמר עדיין.
שבת שלום.
איך אפשר לקיים את העצה האחרונה וכי שייך להתפלל חצי בשומע כעונה וחצי בפועל?
הנושא רחב, ראה קהילות יעקב על ברכות בדעת רעק"א בזה, והיוצא, שכאשר אצל המברך זו ברכה שלמה זה יכול להועיל.
לענ"ד לא יועיל הפתרון שהצעתם בסייפא של התשובה,ואני לא מדבר מהפן של האם מועיל לצאת בחלק מהברכות מדין שומע כעונה,אלא מהפן שבימנו בדרכ החזן לא מכוון להוציא ידי חובה בברכות החזרה, וכל מה שמתפללים חזרה בימנו הוא לקיים תקנת חז"ל (ולפי המקובלים טעמים נוספים).
בלי כוונת מוציא וכוונת יוצא, אין תועלת בזה לצערנו.
כשהחזן אינו מודע לתפקידו זה אכן בעיה..
למה לא להתפלל אחר כך תשלומין ולהתנות ולומר "אם אני חייב להשלים הרי זו תפילת תשלומין ואם לא, זו תפילת נדבה" ?
ו גם אפשרות, ככלל אנחנו משתדלים להמנע מתפילת נדבה שמצריכה כוונה יתירה.
השאר תגובה