לתרומות לחץ כאן

שוכר שנעל את החלון ואיבד את המפתח

שאלה:

אני עוזב דירה שאני שוכר שבוע הבא. כאשר נכנסתי לדירה, שמתי מנעול אופניים על החלון שיוצא מהמרפסת שירות (חלון כזה שיש לו מנעול ואפשר לפתוח אותו, כעין זה ששמים הרבה פעמים בממ"ד). החלון היה נעול אך פחדתי שלערבים ששיפצו את הדירה לפני שנכנסתי היה מפתח ולכן שמתי עליו מנעול אופניים.

כעת אחרי כמה שנים אני לא מוצא את המפתח. שאלתי את בעל הבית והוא מבחינתו אין לו מפתח לחלון הזה (כך שמבחינתו אם הוא רוצה לפתוח את החלון אי פעם הוא יצטרך גם ככה להזמין מנעולן).
שאלתי היא האם אני צריך להזמין מישהו שיפרוץ את המנעול אופניים הזה. אני שואל כי אע"פ שהחלון נעול גם בלי המנעול שלי ואין אפשרות לפותחו ללא מנעולן, אבל אולי תאורטית אם בעל הבית מחר רוצה לפתוח את החלון ולהזמין מנעולן, הוא יצטרך לשלם עוד קצת כסף כדי שגם יפרוץ את מנעול האופנים הזה. או שמא אני טועה ובכה"ג המנעולן יפרוץ לו את השרשרת בחינם, אני לא יודע.

עכ"פ זו שאלתי, תודה. יש לציין שהדירה כבר מושכרת לשוכר הבא שלקח אותה למרות החלון הנעול הזה, אם זה משנה משהו.

תשובה:

שלום וברכה,

לפי דעת השו"ע השוכר חייב לשלם עבור הוצאות פריצת המנעול. אולם הרמ"א והש"ך סוברים שפטור מתשלומים. ויש לדון לפי דעת הרמ"א האם חייב בדיני שמים. וכדאי שהשוכר יגיע להסכמה עם המשכיר.

בהצלחה. 

מקורות:

אדם שנעל ביתו של חברו ובעל הבית הוציא הוצאות כדי לפרוץ את הבית, יש לדמותו לזורק מטבע של חברו לים שצריך אומן להוציאו לפי דעת השו"ע סימן שפח חייב לשלם עבור הוצאות שנגרמו לו. ולפי דעת הרמ"א ס"ג וכן הכרעת הש"ך שפטור הזורק משום שזה גרמא בנזקין. כיון לא הזיקו בממון עצמו אלא גרם לו להוציא הוצאות צדדיות. וכן אם נעל את ביתו שאין הנזק בבית אלא שגרם לו הוצאות לפתוח את הבית. ודינו כדין גרמא שפטור בדיני אדם וחייב בדיני שמים. ויש לדון שכאן איבד את המפתח ולא הזיק בכוונה שיהיה פטור אף בדיני שמים כמבואר במאירי ב"ק נו, א שגרמא בשוגג פטור אף בדיני שמים. וטוב להתפשר. 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה על התשובה, רק לא ראיתי התחייחסות לנידון דידן, הרי בלאו הכי החלון נעול ולבעל הבית עצמו אין מפתח, זה לא משנה את התמונה וכפי ששאלתי?

  2. זה לא משנה את התמונה כיון שבעתיד כשירצה לפרוץ יצטרך להוציא הוצאה של פריצת שני מנעולים, והתוספת שהגיעה בגללך על זה השבנו שאין חובת תשלומים, ולכאורה גם לצי"ש לא חייבים אבל ראוי להתפשר כיון שלפי דעת המחבר חייבים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל