לתרומות לחץ כאן

נהג שנסע והזיק טיסן של ילד

שאלה:

שלום
נשאלתי בקהילה שלנו כעת בבין הזמנים(אב תשפ"א) באדם שהגיע לכנרת
וחנה את רכבו סמוך לשפת הכנרת בשטח כורכר גדול פתוח לכל מאן דבעי ששם חנו עוד רכבים(מקום לא מוכרז ולא מסודר) וירדו לשפת הכנרת ושם גם מלא עצים.
כשסיים מיודענו, עלה לרכבו, ונסע לאחור ואז מסתבר שאחד הנהגים האחרים ברכב אחר הניח על שטח הכורכר "טיסן" קטן(מטוס קטן שמטיסו על ידי שלט), ורצה לקחתו (אלא שבינתיים נכנס לרכבו לקחת עוד דבר), ומיודענו בנסיעה לאחור עלה על הטיסן ושברו.
הם החליפו פרטים (שניהם חרדים), ושאל מיודענו מה הדין אם חייב לשלם.
שוב יש לציין שבשטח זה נכנסים ויוצאים כל הזמן, שטח מופקר, וכו'.
אשמח לתשובה.

תשובה:

שלום וברכה,

הנהג שנסע לאחור והזיק את הטיסן פטור מתשלומי הטיסן, כיון שלא אמור לדעת שמונח טיסן, ובעל הטיסן שהניח את הטיסן בחנייה הוא פשע וגרם לנזק.

בהצלחה.

מקורות:

כתב השולחן ערוך חו"מ סימן תיב

סעיף א

המניח את הכד ברשות הרבים, ובא אחר ונתקל בו ושברו, פטור, שאין דרך בני אדם להתבונן בדרכים. ואם הוזק בו, בעל הכד חייב ואפילו הפקיר הכד, שכל המפקיר נזקיו בדבר שאין לו רשות לעשות מתחלה, חייב. 

סעיף ב

הניח הכד במקום שיש לו רשות להניחו, כמו במקום פנוי שלפני בית הבד, ובא אחר ונתקל בו ושברו, חייב. ואם הוזק בו המהלך, בעל הכד פטור, מפני שהיה לו להסתכל. 

בשו"ע מבואר שאם נתקל בחבית במקום שאין דרך להניח חביות ושבר את החבית פטור השובר. ואם ניזוק בחבית בעל החבית חייב. ואילו בבית הבד שהדרך להניח חביות חייב השובר. ונלמד מכאן לאדם שהילך כדרכו או נסע ברכב והזיק בלי כוונה דבר שלא אמור להיות מונח על הקרקע פטור המזיק, ובעל החפץ שהניח הוא אחראי על הנזק. ולכן בחנייה של רכבים שרואים שחונים שם הרבה רכבים בעל הרכב לא אמור לדעת שמונח טיסן על הקרקע ואין זה מקום שמיועד לכך, ולכן הנהג שהזיק את הטיסן פטור. 

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. יש לדעת גם מבחינת המציאות האם הנהג הסתכל אחורה ואם וכאשר לא הסתכל והסתכלות היה רואה יהיה חייב, כיון שאדם חייב להסתכל מתי שנוסע אחורה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל