לתרומות לחץ כאן

חשש ממזרות

שאלה:

שלום וברכה
אם סבי מצד אמי (סבתא רבא שלי) התחתנה לפני השואה עם ראובן. לאחר השואה היא עלתה לארץ וכשרצתה להתחתן עם אדם אחר העידו לה שבעלה הראשון נורה ע"י הנאצים לתוך בור ירי ועל סמך עדות זו היא התחתנה. מבעלה השני היא הביאה שני ילדים, אחד מהם הוא סבי. לאחר כמה שנים הגיע ראובן, הבעל הראשון שהסתבר שהעדות היתה מוטעית והוא גם שרד את השואה. הסיפור כנראה נודע באותה עיר ולכן (כך סיפר לי סבי) הוא ואחיו לא יכלו להתחתן ברבנות שם ולכן בלכו לעיר אחרת שם לא הכירו את הסיפור והתירו להם להתחתן. לאחר שהוא סיפר לי את זה חששתי מאוד שמא ח"ו אנחנו ממזרים…? האם זה חשש קיים? תודה רבה אשמח מאוד לתשובה

תשובה:

שלום רב,

ברור שאם אלו הן העובדות, הילדים הם ממזרים. אולם כדי לקבוע שאלו הם העובדות יש צורך בעדות ברורה, משום שהיום אתם מוחזקים ככשרים, ולפסול אנשים – משפחה זה כמו דבר שבערוה שצריך שני עדים כשרים, ראה בשב שמעתתא סוף שמעתתא ב' ובשערי ישר ביאר שלפסול אנשים זה כמו להוציא מהם את כשרותם ואינו פחות מלהוציא מהם ממון שצריך שני עדים כשרים. ולכן, הסבא שסיפר לכם על כך, אינו נאמן. ואף שהאב נאמן מדין "יכיר" לפסול את בניו, כאשר יש בנים לבן נפסק בשו"ע אבה"ע סי' ד' סעי' כט שאינו נאמן ביכיר, ולכן למסקנה הסבא אינו נאמן לפסול את ילדיו, ואתם מוחזקים בכשרות.

אגב, גם בעבר מובא בגמרא בסוף מסכת קידושין ושהיו משפחות שלמות של פוסלים שמכח הזרוע נכנסו לקהל ישראל, ומעתה מן הסתם בחישוב סטטיסטי פשוט ניתן להניח שרוב עם ישראל הם צאצאי אותם משפחות. שהרי לכל אחד יש מאות ואלפי סבים וסבתות משך הדורות ודי שאחד מהם יהיה מצאצאיהם כדי לפסול את כולם. ובכל זאת כמובן שכולנו כשרים מכח החזקה.

ניתן גם להוסיף את השיטה שהובאה באגרות משה (ומקורה הוא במהרי"ט) שמאחר שספק ממזר מותר מן התורה ולדעת המהרי"ט מותר גם לשאת ממזרת וגם כשרה, א"כ ההסבר הוא שהתורה לא אסרה אלא את הממזר הידוע, ולכן ממזר שאינו ידוע אינו אסור מן התורה. וכך גם במקרה שלכם, מאחר שאין זה ידוע אתם בכל מצב כבר לא אסורים מן התורה. ומסיבה זו, ביאר באגרות משה שם שזה הסיבה שמשפחה שנטמעה בה פסול אסור לגלותה.

נעיר, שבהכירי את המציאות, לברר את העובדה הזו זה מאד קשה עד בלתי אפשרי. כלומר, אם לא יודעים באיזה רבנות הם הלכו וסורבו ברור שאי אפשר לברר כלל. ואפילו אם ידעו באיזה רבנות זה היה, מן הסתם אין שם תיק שניתן לעיין בו משום שהם הרי לא סיימו את ההליך שם, וצריכים לדעת שהתיקים הישנים מלפני 50 שנה ויותר (ברבנות, לא בביה"ד), אינם מכילים פרוטוקולים, עדויות, מסמכים, הכל נעשה בע"פ ויש שם רק מסמכים בסיסיסים ביותר כמו פרטי החתן והכלה וכד'. כך שהסיכוי לאתר מידע על העובדה הזו שסופרה ע"י הסבא הוא קלוש ביותר.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל