לתרומות לחץ כאן

גילוי השיער מקדימה – המשך

שאלה:

ענו לי באתר שעדיף להימנע מפאת סרט שרואים מקדימה את השיער בגודל של אצבע רציתי לשאול אם אני הולכת עם פאה ואמרו לי באתר פה שמותר לי אבל כן הולכת לפי מנהגי הרב עובדיה האם אני יכולה להשים פאת סרט שרואים מקדימה את השיער בגודל של אצבע אחת או שתיים? או שהרב עובדיה התכוון רק למטפחת ולא לפאה וביגלל שזה פאה זה לא קשור להתיר של הרב עובדיה?

תשובה:

ברור שהגר"ע יוסף דיבר דוקא במטפחת, שם ניכר מאוד שזה כיסוי ראש, ואילו כאן, הרעיון של הפאה הזו הוא כדי שיראה שיער טבעי, וזה אינו צנוע.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. במחילה מהרב המשיב, כוונת השואל/ת בפאת סרט הוא שהחלק הקדמי של הראש חבוש בסרט (על הפאה), והלבושות כך, חלקן מגלות קצת משרשי השיער מלפנים.

    והיתרו של הגר"ע יוסף (וגם הגר"מ פיינשטיין) היה היתר עקרוני, שמותר לגלות משיער הראש מלפנים כשתי אצבעות, אמנם טעמם אינו ברור כ"כ (משום טפח באשה ערוה, וזה פחות מטפח) ואמנם אף אחד מגדולי ישראל הראשונים והאחרונים חוץ מהם לא היתר, ואדרבה כתבו נגד זה במילים חריפות ביותר, אבל הרוצה לסמוך עליהם, אין נפק"מ בין פאה למטפחת בענין זה.

  2. לדעתי אתה מערב שני נושאים, כאן מלבד הגילוי שהוא היתר שאכן חלקו עליו רבים אבל על זה לא שאלו כאן, יש נושא שעושים זאת כדי שיראה שיער טבעי, וזה לא צנוע.

  3. אני מכיר זאת היטב, גם אשתי חבשה מידי פעם והערתי לה שהסרט יכסה היטב (בעיני גם לא יפה וגם קשה מאוד לסמוך על המקילים בזה). ומטרת גילוי השיער מקדימה אינה קשורה כלל לפאה מאחורה (שפעמים רבות ניכר היטב שהיא פאה) אלא כך יפה לדעתן ללבוש את הסרט הנ"ל.

    ובאופן עקרוני אני חולק על הכנסת המושג של צניעות לשיער טבעי, כי אין כאן ענין של צניעות כלל, וכבר כתבו בזה הפוסקים, ראה בשו"ת יביע אומר חלק ו' סימן י"ג שהאריך להסביר ששיער בזמננו אינו מעורר הרהור כלל להרואה כיון שדשו בזה (כל החילוניות והגויות), ודמי לשיער הרווקות שכתבו הראשונים שרגיל להיות גלוי ואין בו הרהור.

    ועוד יותר כתב בספר דת והלכה להגר"מ שטרנבוך, שהיה לנו להתיר גילוי ראש בזה הזמן, אם באנו לדון משום צניעות! אלא שזה גזירה דאורייתא ואין מה לעשות.

    וכעין זה כתב גם הגר"ש משאש בשו"ת שמש ומגן והוסיף ע"ז שאשה המגלה שערה עד החתונה (כדרך הרווקות היום) ומשם והלאה ממשיכה עם פאה, איזה דבר התחדש שיעורר הרהור? (דמילא אם נהגה לכסות ופתאום מגלה או חובשת פאה…)

    ממילא פאה הנראית כשיער טבעי אין כאן ענין של צניעות כלל כי השיער בעצמותו לא אמור לעורר הרהור כיום, אלא רק ענין של מראית העין, ובזה כתבו הפוסקים שאין חשש במקום שרבים נוהגים בזה ויש לתלות בהיתר.

  4. בעיני אשה דתיה שמגלה מקצת ראשה זה גרוע מבתולה, ואני חושש לומר שאה חרדית שמצפים ממנה לכיסוי ראש והיא מגלה מקצת שערותיה חמור מאשה חילוניה, ויש בזה סברא למעמיק.

  5. כדברי כבודו כתבו פוסקים לא מעטים, ואף בלשון חריפה, וטענו שגילוי מקצת ראשה הוא איסור דאורייתא.

    אבל מה נעשה לאותם הסומכים בזה על הגר"מ פיינשטיין והגר"ע יוסף שהתירו זאת בדיעבד?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל