לתרומות לחץ כאן

תשלום על איתור נזילה

שאלה:

שלום וברכה.
במשך תקופה ארוכה השכן שמתחתי סבל מרטיבות בקיר שהיה נראה שהגיעה דרכי( אם כי לא באשמתי. היתה סתימה בצינור הראשי שעלתה אצלי וחשבנו שהמים כלואים אצלי ברצפה ומחלחלים אליו)
השכן לחץ מאוד אותי ואת הוועד שארים את הריצוף אצלי ונביא מחממים לייבש את הרטיבות, והוועד אישית פנה אלי לשכנע אותי להרים את הריצוף, וחזרו והדגישו שאם הסיבה שאני לא רוצה זה בגלל כסף, זו לא בעיה והם ישלמו הכל.
מיד אחרי השיחה עם הוועד ירדתי לדירת השכן לראות את הקיר, והם ציינו שיש כתם חדש.
זה עורר את חשדי מאוד, כי היה ידוע לי שהצנרת שלי ללא בעיות.
ולכן מיד הזמנתי מאתר נזילות שהגיע עם כל הציוד מצלמות ושעוני לחץ ושוב אישר לי שאין אצלי בעיה, וביקש לראות את דירת השכן.
לאחר כמה דקות בדירת השכן, הוא איתר את הנזילה בצינור הראשי שעובר בבוידעם של השכן.
כמובן שהוועד ישלמו את הוצאות התיקון וכו', השאלה שלי זה האם אני יכול לדרוש את תשלום המאתר.
מצד אחד הם לא ביקשו ממני להביא מאתר, אך מצד שני הסיבה שלא ביקשו זה כי היה ברור להם שהתקלה אצלי. ואם היינו הולכים על הרמת הריצוף הדבר היה עולה אלפי שקלים להרים ולהחזיר את הריצוף ועוד הרבה יותר מזה להביא מייבשים, ובסוף זה לא היה פותר את הבעיה, כי היא לא אצלי. ואז היו צריכים להביא מאתר למצוא איפה זה כן.
אני למעשה חסכתי להם ולי את התהליך והבאתי ישר את המאתר.

תשובה:

שלום וברכה,

טוב עשית שהבאת אינסטלטור שיאתר את הנזילה, והעלות של האיתור מוטל על בעל הנזילה – אם הנזילה מצינור פרטי על בעל הצינור לשלם את האיתור. ואם הנזילה מצינור משותף הועד הבית צריך לשלם את התיקון וגם את האיתור.

לפני שהביאו מאתר נזילות אין עליך חיוב לתקן את הנזילה ולא להרים מרצפות, במקרים רבים יש טעויות ולא נודע ממי הנזילה, גורמים הוצאות מיותרות. רק אחרי שמביאים מאתר ויודעים ממי הנזילה ניתן לכפות על בעל הנזילה שיוציא הוצאות לתיקון הנזילה. 

בהצלחה.

מקורות:

איתור הנזילה הוא חלק מהתיקון, לא ניתן לבצע תיקון לפני שמאתרים את הנזילה ולכן בעל הנזילה צריך גם לשלם את האיתור של הנזילה – כך שמעתי מהגאון הרב מנדל שפרן שליט"א. 

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. תודה על התשובה.
    פניתי לוועד אך הם בכל זאת מנסים לדחות אותי בטענה שהצינור הראשי שעובר בדירת השכן( קומת קרקע) לא יורד ישר לרצפה אלא מוסט הצידה עם זווית ושם הוא יורד.
    הם טוענים שצינור אמור לרדת ישר, ואם יש זווית בצינור, בהכרח שמישהו, או הבעלים הנוכחי או הראשון שקנה את הדירה הסיט את הצינור ולכן כל תקלה שיש בו אינה באחריותם. יש לציין שהתקלה אכן היתה בזווית עצמה, אך אין הוכחה שלא היה כך צורת הצינור מתחילה.
    האם יש מקום לטענה זו?

  2. כל עוד אין הוכחה ברורה לטענתם אין אפשרות לחייב אותך. כאשר הנזילה הוא בצינור הראשי החובה על וועד הבית לתקן, ואם יש להם טענה להטיל את החיוב עליך עליהם להוכיח זאת בהוכחה ברורה.

  3. כנראה לא הסברתי נכון.
    אין להם צד לחייב אותי, רק להיפטר מתשלום המאתר בטענה שהסטת הצינור( אם אכן קרתה) גורמת לכך שהצינור לא באחריותם.
    תודה רבה

  4. אם הנזילה התגלתה בצינור הראשי חובתם לשלם את האיתור שזה חלק מהתיקון. והטענה שלהם שכיון שהסיטו אינה טענה עד שיוכיחו שאכן הסיטו את הצינור.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל