לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

מענק שקיבל קבלן מהמדינה והתחייב להחזירו לרוכשים

שאלה:

שלום רב ושבוע טוב,

בתחילת שנת תשע"ב פרסם ייזם נדל"ן מודעה בבית הכנסת הקהילתית על אפשרות לרכישת דירת 3 חדרים חדשה באחד מערי הפיריפריה במחיר של 400,000 ₪,
לצורך הבנת ההמשך יש להסביר שהמדינה העניקה אז מענק רכישה בסכום של 90,000 ₪ לרוכשים דירה בפיריפריה. המענק התחלק לשני חלקים, 60,000 ₪ מקבל רוכש הדירה, ו30,000 ₪ מקבל היזם אחרי טופס 4.
בפרסום הוסבר שהמחיר האמיתי של הדירה הינו 490,000 ₪ אבל בעקבות קבלת המענק, העלות לרוכש תהיה בסוף רק 400,000 ₪.
אל אף שהרוכש מקבל רק את ה60,000 ₪ של המענק מהמדינה, היזם התחייב שאחרי שיקבל את ה30,000 ₪ הוא יחזיר אותם לרוכשים.
קצת רקע בנוגע לפרויקט: בפרויקט 9 בניינים שנחלקים כדלהלן, 5 בניינים נבנו בתחילת הפרויקט. ו4 בניינים היה עיכוב בבנייה של כ-3 שנים, ששם הנידון שלנו.
בחודש שבט תשע"ג חתמנו על חוזה לרכישת הדירה מול חברה קבלנית שהיא ביצעה את הפרויקט עבור היזם.
תקופה קצרה אחרי חתימת החוזה הודיעו לנו שיש עיכוב בהתחלת בניית הבניינים שבמתחם ה4 בניינים, עקב צו הפסקת עבודה שקבלו ממשרד השיכון בגלל בעיה כלשהי בקרקע.
בנתיים בשנת תשע"ה הסתיימה בנייתם של הדירות ב5 הבניינים והם נמסרו לדיירים, וכחצי שנה לאחמ"כ היזם החזיר להם את המענק כפי שהתחייב.
אנו ממתחם ה4 בניינים קבלנו את הדירה רק כעבור 4 שנים!!! מעת חתימת החוזה בסוף חודש חשוון תשע"ז.
כשבאנו לבקש את החזר המענק שהיזם קיבל מהמדינה ושהתחייב להחזיר אלינו, וכמו שהחזיר אותם לשאר הבניינים הוא טען שרק אחרי שנה מהאיכלוס הוא יקבל אותו ואז הוא יחזיר לנו את זה.
עבר שנה וחכינו וחכינו, כל פעם שבקשנו לדעת מה קורה עם המענק הוא התחמק בתירוצים שונים, פעם שיש איזה משפחה שחסר להם מסמך ובגלל זה מעקב קבלת המענק עבור כולם, ופעם תירוץ אחר. בנתיים הוא הפסיק לענות לנו לטלפונים גם המזכירה שלו הפסיקה לענות לטלפונים, וכך עד היום כמעט 5 שנים אחרי האיכלוס עדיין לא קבלנו את החזר המענק מהיזם, בפניה שנשלחה אליו במייל על ידי כמה רוכשים, הוא לא הכחיש שהוא חייב להחזיר לנו את המענק, רק התחיל להתפלפל שהוא צריך להוריד מזה מע"מ, ולא רק של הבניינים שלנו אלא של כל הבניינים שהוא שילם כבר את המענק הוא רוצה להוריד מהחלק שלנו את המע"מ שהוא בטעות לא הוריד להם, הוא אמר שאולי יסכים להחזיר לכל אחד 15,000 ₪ אבל שכל הדיירים בפרויקט יחתמו שהם מסכימים שהוא יוריד מע"מ גם עבור הבניינים האחרים שלא הוריד להם מע"מ.

ושאלתי הוא כדלהלן…
1. האם היזם יכול באמת מבחינה הלכתית להוריד מהסכום שהוא חייב לנו עבור מע"מ שהוא שילם עבור רוכשים אחרים?
2. אין לי מסמך חתום שהוא מתחייב להחזיר לי את המענק, אבל האם מזה שהוא החזיר את המענק לשאר הבניינים מעשיו מוכיחים שהוא התחייב? שלולא כן לא היה נותן מתנה של 30,000 ₪. כמובן שלצורך זה אפשר להביא את כל הדיירים משאר הבניינים להעיד שקבלו את המענק מהיזם.
כמו"כ הנציג של היזם בקהילה מוכן לבוא להעיד שהיזם התחייב להחזיר את המענק.
כמו"כ הרי הוא לא הכחיש כל הזמן שהוא חייב, אלא טען שהוא צריך להוריד מזה את המע"מ שהוא שילם.
3. החוזה נחתם מול חברה קבלנית כנ"ל, בכל אופן כל ההתנהלות היה מול היזם ולא מול הקבלן כמו"כ כל התכתובות והדיווחים היו מול היזם האם יכול לטעון שהוא לא צד בעניין?

סליחה על האריכות
תודה מראש

תשובה:

שלום וברכה,

השאלה שלך נתונה לדיון בבית דין, אבל ודאי שאם תביאו הוכחות שהיזם התחייב להחזיר את המענק תהיו זכאים לקבל את התחיבותו. ולמרות שהחוזה לא נחתם מולו אם הוא היה המשווק ואיתו היה המו"מ הרי הוא צד בעיסקה. טענתו שרוצה להפחית מע"מ של הבניינים האחרים אינו טענה כלל אתם לא צריכים לספוג את ההפסדים של בניינים אחרים, כל לקוח הוא פרטי מול העסקה ואין לגרע מהאחד לשני. לכן כדאי שתאספו הוחכות ועדויות ברורות ותגשו לדין תורה.

בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל