לתרומות לחץ כאן

אתרוג בשבת חול המועד – מוקצה?

שאלה:

אתרוג בשבת חוה"מ, האם הוא מוקצה בטלטול, שהרי אסור לנענע בו, או שמותר כי ראוי להריח בו. כמו"'כ בליל יו"ט האם מותר בטלטול, כי גם כאן אינו ראוי בינתיים למצוה

תשובה:

בארחות שבת פרק יט סעי’ צט כתב שהאתרוג הוא מוקצה מחמת חסרון כיס כאשר מקפידים לא לטלטלו סתם, כי באופן זה אינו עומד לריח. וראה עוד הליכות שלמה פרק י’ הערה 131 ושלמי מועד עמ’ קנז שכך היתה דעתו של הגרש”ז אויערבך, אמנם בחזון עובדיה עמ’ שעה, שצז חלק על דבריו וכתב שמה שנמנעים מלהריח באתרוג זה רק מחסרון ידיעה שהדבר מותר וחסרון ידיעה אינו מגדיר את זה כמוקצה, אבל כבר העיר עליו בנו בהלכה ברורה חלק יא עמ’ קי, שסוף סוף כיון שאנשים נמנעים מכך זה מוקצה מחמת חסרון כיס [שהרי הנושא לא היה מוקצה מחמת גופו – מחמת שאין לו שימוש, אלא הקפדת האנשים]. עוד יש לדון אם שייך בזה הנדון אם יש מוקצה מחמת חסרון כיס בכלי שמלאכתו להיתר [אף שכאן אינו כלי אלא פרי] אחר שסוף סוף הוא ראוי ומיועד מטבע ברייתו לריח.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל