לתרומות לחץ כאן

פרונט לייס בפאה

שאלה:

שלום וברכה הרב רציתי לשאול בקשר לפרונט לייס בפאה זה כמו רשת שקופה שעליה שמים שיערות והכוונה של זה שיקאה טבעי כאילו יש צמיחה מהקרקפת וגם כדי שיתפס יותר טוב על הראש ויש כמה וכמה רבנים שיצאו נגד זה ושאלתי גם רב ואמר לי שזה אסור גם אם רואים שזה פאה השאלה שלי האם זה נכון שאסור אם אני עושה את זה אצל אישה שעושה מראה של פאה ובכלל לא יראה שזה השיער שלי רוב הנשים שעושות את הרשת רק מקדימה ולא את כל הפאה מהרשת זה נראה לדעתי ממש פאה במיוחד שאנשים התחילו להכיר את זה ולדעת שזה הדבר החדש שעושים האם זה מותר אם אני בכוונה יעשה רשת קטנה מקדימה ועדין יראה פאה ולא רשת גדולה שיראה שיערות האם זה מותר?

תשובה:

שלום וברכה

אינני מכיר באופן אישי כדי לומר מה הדין, הכלל ברור, צריך שיהיה ניכר שזו פאה, וכן שהמראה יהיה עדין ולא ימשוך את העין.

בהצלחה.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. מה שכתב הרב המשיב שליט"א, שצריך שיהיה ניכר שזה פאה, זו היא דעת הפוסקים האוסרים בכל הדורות וגם בימינו אנו, אלה שלא רצו להתיר, כמו הגר"ש וואזנר שאמר שאינו יכול להתיר אבל גם אינו יכול לאסור נגד גדולי עולם שהתירו וקהילות שלמות שנוהגות כך, ולכן התיר פאה שאינה ניכרת *שהיא מותרת גם לדעת האוסרים*.

    גם הגרח"ק נוקט כך אבל הוא התיר "אם המתבונן יכול להבחין". ובשיחה (שפורסמה בוידאו) ביאר את דבריו בבהירות, שאברך בן תורה אינו אמור להכיר כלל, וגם מהיכי תיתי שיסתכל ויבחין בין פאה לשיער, אלא שאם הפאה ניכרת למומחים, די בכך (ובאמת המומחים יודעים להכיר בכל פאה). וגם על זה נקט "כדאי להחמיר" שהוא לשון המותר מעיקר הדין. ובהתאם למה שכתבתי שאכן זו דעת הפוסקים האוסרים.

    ויעויין בדברי הפוסקים המתירים, שהסבירו שכיוון שפשט המנהג, ממילא הרואה תולה בהיתר, ולכן אין שום צורך שהפאה תהיה ניכרת כי אין חשש מראית העין. ודבריהם שייכים בכל "פרונט לייס" או חידוש טכנולוגי אחר שיהיה בעתיד. וכמו שאדם רואה את חבירו שהוא מגולח, ואינו יודע אם התגלח במכונה או בתער, אבל "תולה בהיתר" שמסתמא התגלח במכונה היות וההיתר נפוץ וידוע.

  2. לדעתי יש הבדל, ככל שאנשים כן מכירים היטב מה זו פאה, ועכשיו עם הלייס הזה זה נראה בעיניהם שיעער טבעי זה חשש מראית העין. אדם שאינו מבחין מהה זו פאה כמו הגר"ח קנייבסקי, לגביו אכן אין מראית העין, לגביו זה אכן דומה לגילוח ודו"ק.

  3. אנשים מכירים שזו פאה, לא בגלל שהם מתבוננים ובודקים היטב אם שרשי השיער של הפאה יוצאים מהראש או לא… ורובא דעלמא, אפילו אנשים ריקים, לא עושים זאת.

    אלא מאי, הפאה ניכרת בתסרוקת הפאה, הברק של השיער, שדברים כאלה אין בשיער טבעי, בפרט אצל החרדיות שהרווקות רגילות לאסוף את השיער (למרות שמדינא מותרות לפזר).

    ולכן אין נפק"מ כלל ב'פרונט לייס' הנ"ל.

  4. אינני נכנס לשאלה הספציפית, כי אינני בקי בעצמי במה בדיוק מדובר, בכלל אינני אוהב שרבנים משיבים בשאלות צניעות. רק כתבו כאן נשים שהרעיון של הפאה הזו שזה נראה טבעי ולא ניכר כל כך שזזו פאה, בהתאם לזה כתבתי את הדברים, מעתה הכלל ברור וכל אשה תעשה כצו מצפונה לפי הכללים הנ"ל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל