לתרומות לחץ כאן

לכפות על מכירה באחים שירשו את הבית

שאלה:

שאלה 2
א. אבא החליט למכור את ביתו ולחלק בשווה לשלושת ילדיו בחייו, יוצא שהבכור מפסיד פי 2 נכון?

ב. במידה ומי מהילדים מבקש לרכוש את הבית, כמה זמן הוא יכול להחזיק בבקשה זאת עד לתשלום לאחים?
כי יכול להגיד אני קונה ולא משלם דבר במשך שנים…

ג. לאחר שתם הזמן שלו לקנות, ולמרות זאת הוא מתנגד למכירת הבית ועושה ריב ואף מונע את המכירה כי חלקו רשום בטאבו, כיצד מכריחים אותו למכור? (כנ"ל שהאבא ביקש למכור ולחלק בחייו).

תשובה:

שלום וברכה,

כאשר האבא חילק את נכסיו בצורה שווה אם הקנה את הנכסים שעה אחת לפני מותו אין כאן ירושה וממילא אין כאן פי שניים לבכור. אבל אם לא הקנה את הנכסים מחיים לבניו, אלא הוריש לאחר מותו לא יכול להפקיע את הבכור ויש לבכור פי שניים בירושה. 

אם יורש אחד לא רוצה שימכרו את הבית יכולים שאר האחים למכור את חלקם לאחרים אבל לא יכולים לחייב אותו למכור את חלקו, ואותו קונה שקנה משאר האחים יוכל לומר לאותו אח גוד או איגוד, או תקנה את כל הבית או אני יקנה, ואם יציע לקנות קובעים לו זמן שיקנה, ואם לא הקונה יקנה את חלקו בעל כורחו. וכל זה רק אם אין אפשרות לחלוק את הבית אבל אם יש אפשרות לחלק את הבית [כגון שהוריש שני בתים] לא ניתן לכפות עליו למכור את חלקו אלא חולקים את הירושה ביניהם.

בהצלחה. 

מקורות:

שולחן ערוך חושן משפט הלכות נחלות סימן רפא סעיף א

אין אדם יכול להוריש מי שאינו ראוי ליורשו, ולא לעקור הירושה מהיורש, בין שצוה והוא בריא בין שהיה שכיב מרע, בין על פה בין בכתב. לפיכך האומר: איש פלוני בכורי לא יטול פי שנים, איש פלוני בני לא יירש עם אחיו, לא אמר כלום. 

כשרוצים חלק מהאחים למכור צריכים לעשות גוד או איגוד ומתי יש אפשרות לכפות על גוד או איגוד ראה שו"ע סימן קעא סעיף ו. 

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. תודה רבה!

    סעיף ב' מדובר בחיי האבא.

    האבא בחיים, אומר לילדים אני אין לי כח, תמכרו את הבית אנחנו 4 נתחלק כולנו עכשיו. אבא, בכור, בת, בן.

    הילדים רבים ביניהם, אחד מוצא קונה, אחד גר בבית והוציאו אותו באיומים משפטיים ומחכה לשכרו כי אמרו לו שמוכרים את הבית בתביעה ולכן דורשים שיצא ובדיעבד התברר שזה תרגיל של הבכור להשתלט, ואז הבכור שהוציא אותו בכח אומר לפתע לא, אני לא מוכר, אני קונה! ומחזיק בבית כבר שנה. לא שילם לאחיו שהוציא מהבית דבר, לא לאחותו ולא לאביו. האבא מבקש כבר 10 שנים, תמכרו את הבית! אני צריך את הכסף… פתאום הבכור הפך את היוצרות ולא משלם, נכנס לנעליים של האח הקטן "שהשתלט" על הבית ולא מוכן לצאת ולאפשר למכור.

    איך פוטרים בעיה כזאת בבית הדין? האבא מצד אחד נתן הוראה בעל פה ועדיין מבקש ורוצה שמי שקונה מהאחים ישלם לו ולאחיו את חלקם, ואז הבכור משנה הכל ומחזיק בבית, וכולם צריכים את הכסף… והאבא חושש להרוס את יחסיו עם הבן הבכור שכבר רב איתו רבות על הבית… ובינתיים הבית שבוי.

    האם האח הקטן יכול לתבוע בבית דין ולומר "אבא שלי אמר שרוצה למכור את הבית, הנה תביעה שתבע אותי עם בנו הבכור בדרישה שאצא מהבית במטרה שיוכלו למכור ולחלק בשווה, הנה יצאתי מהבית ולפתע הבכור התובע החליט לשנות גרסה מגרסתו בתביעה נגדי ורוצה לרכוש! לצערי הבכור מחזיק בבית זה שנה ולמרות שמצאנו לו קונה לא רוצה למכור (הנה ראיות…) ואמר שהוא קונה אך לצערי זה שנה הוא לא שילם לי דבר! לא לי ולא לאבי ולאחותי כפי שביקש האבא לחלק בשווה (הנה האבא בחיים יבוא ויעיד), אני מבקש את חלקי הכספי בבית כפי שאבא אמר או שבית הדין יכפה את הבכור למכור את הבית, יש לנו קונה!".

    הבת מנגד פוחדת מהאח הגדול, מהקטן דרשה לצאת ואמרה "גם אני צריכה כסף!" אך מהאח הגדול פוחדת לבקש אגורה וימאה מהתמונה. ככה שהאח הקטן נפל בפח ומצבו לא זוהר, הוציאו אותו בשנה שהתחתן מיד לאחר חתונתו.

    זה סוג של איש הישר בעיניו יעשה…

    איך פוטרים בעיה שכזאת? היכן השופטים שיעשו משפט?

  2. שלום, אם האבא שהוא בעל הנכס לא יכול להשתלט על הנכס שלו, מה יוכל לעשות אדם אחר שמחוץ לתמונה? צריך שהאבא יתפוס את העניין לידיים ויקבע איך לחלק ויחייב למכור את הדירה וששום בן לא ימשיך לגור.

  3. אני מודע לכך,
    זו חלק מהבעיה 10 שנים.

    לכן חשבתי אולי יש דרך שהאחים יגיעו לבית הדין ושם יקראו לאבא ושם יחייב בית הדין את כולם לפעול כרצון אבא ובכך יבוא השלום.

    אני מבין נכון שזה לא ריאלי?

    אם כך צריך מגשר מהמשפחה.

    תזכו למצוות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל