לתרומות לחץ כאן

כיבוד הורים – "סותר את דבריו" במציאות החיים בזמנינו

שאלה:

אם אמא שלי אמרה "לא הוספתי בצל בתבשיל בשביל לא להרגיז אותך (היא חשבה שאני לא אוהב) ואמרתי ,למה ,אני כן אוהב האם זה נקרא לסתור את דברי ההורים ? ועוד שאלה ,אבא שלי אמר שאנשים נוסעים לחופשה ולא נהנים באמת בגלל שמאוד מאוד חם והם רק מספרים שהם נהנים ומישהו מבני הבית אמר שלא בפניו שלדעתו אנשים כן נהנים האם הוא עבר איסור? תודה גדולה

תשובה:

שלום וברכה

במקרה הראשון הייתי נמנע במקרה השני יש לדון ואסביר. במקרה הראשון, נעזוב רגע את הענין ה"סותר את דבריו", אמא חשבה וטרחה משהו בשבילך כדי לשמח אותה, ברגע שאתה אומר כך, בעצם אמרת, כל החשיבה שלך למעני היתה לחינם, זה לא אומרים לשום אדם, לא רק לאמא… במקרה השני, ברור שפורמלית זה נקרא סותר את דבריו, אבל נראה לי שבמציאות החיים היום וסגנון הקשר בין הורים לילדים, אף הורה לא היה שמח אם הבן שלו ילך לידו כמו על תבנית ביצים. ולכן, ככל שזה נעשה באוירה נעימה וקרובה, ולא באופן מתריס, אלא כדיון מכובד ונעים של שיח משפחתי נעים, ההורים שמחים עם זה ומסכימים לזה.

ולזכור, שהנחת הכי גדולה להורים [וביניהם אבינו שבשמים…], זה לא לשכוח לייחד כל יום בחופשה זמן טוב ללימוד תורה, זה עושה את כל היום אחרת, שהתפילות בזמן ובניחותא ולומדים קצת, ואז הלב מלא וגדוש והכל שמח.

שבת שלום ומבורך.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. תודה גדולה . אז יוצא שהנושא הזה לא מוגדר כל כך ,למשל בשולחן שבת הרבה פעמים שיש דיון ומישהו אומר דעה אחרת מההורים אז בעצם לא ברור שזה אסור? תלוי בצורת האמירה או האם ההורים יפגעו מזה ? ב , מה הדין לתקן אותם בסיפור למשל אבא מספר שנהרג היום בתאונה פלוני ואני יודע שהוא נפצע אנוש אני יכול לתקן אותו? תודה לכם ,(נידמה לי שההלכה הזו לא כ"כ ידועה)

  2. בהחלט אפשר לתקן אבל בדרך כבוד, למשל חז"ל ציינו שאפשר לתקן בנוסח של שאלה: האם לא היה כתוב בעיתון שהוא רק נפצע אנוש? כך זכור לי…

  3. אני יחזור וישאל על דהרי הרב בתשובה הראשונה כי אני כל הזמן נתקל בזה, האם בעצם העניין של סותר זה דווקא כשיש בזה כעיין זלזול כלומר כשיש הקפדה כל שהיא של ההורה, כי ייתכן ועצם זה שאני אומר הפוך זה זלזול לא משנה שלא איכפת לו בכלל. (או כמו שמקילים בלשבת על הכסא אפשר גם בזה) תודה לכם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל