לתרומות לחץ כאן

פירות וירקות היתר מכירה

שאלה:

שנת השמיטה כמעט בפתח ופולמוס היתר המכירה חוזר לעצמו, אינני מתכוון להכנס בפנים שיטות האוסרים היא ידועה לכל, וכל אחד עושה לעצמו רב. אלא שאני שואל לדעת האוסרים והרב קנייבסקי שאמר לאחרונה שהיתר מכירה של רבנות לא שווה כלום, אותו יהודי שבכל זאת אוכל פירות היתר מכירה מה הוא בעצם עושה ? נהנה מפירות שביעית משום שלחזון איש לא חל המכר? או מסייע לעוברי עבירה כיון שבעלי השדות אינם שומרים על קדושתם וממילא הוא נהנה מפירות שביעית שסוחרים בהם וזה אסור?

תשובה:

שלום וברכה

ככל שמדובר בירקות הוא אוכל פירות ספיחין, ואם מדובר בפירות הוא נכנס למחלוקת הראשונים האם יש איסור בדיעבד לאכול "שמור ונעבד", ובכל מקרה הוא תומך באנשים שאינם נוהגים כהלכה בשמיטה. 

מקורות:

ועל שמור ונעבד בשביעית נחלקו הדעות: יש סוברים שהם נאסרים באכילה, כך כתב הרמב”ן ביבמות קכב ב וכן דעת הראב”ד בהשגות על הרי”ף בסוכה דף מ ועוד, ויש סוברים שהם מותרים, כך כתב הרמב”ם בפאר הדור סי’ טו. בחזון איש כתב שבעת הצורך ניתן לסמוך על הרמב”ם שהתיר. 

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. כן זה מה שגזרו חכמים אך לא לזה התכוונתי.
    אלא מדין איסור שביעית ממש, זה לא שייך בירקות כמו בפירות איסור של "שמור ונעבד" ?

  2. לא הבנתי כוונתך, מה זה איסור שביעית ממש? שמור ונעבד זה מחלוקת וכאמור, ספיחין זה בירקות מדרבנן, מלבד זאת מה שאינו נכלל בשני אסיורים אלו, מותר לאכול כמובן תוך שמירת קדושת שביעית, לאכלה ולא להפסד ולא לסחורה וכו'.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל