לתרומות לחץ כאן

"תרבות הביטול" – עד מתי רשעים ישלטו?

שאלה:

שלום לכבוד הרב שליט"א

רצינו לדעת מכבוד הרבנים לפי מסורתנו מדוע רשות נתונה כ"כ ליצר הרע שכנראה היום הדבר אינו שקול בין יצר הטוב להרע כדי לתת בחירת חופשי לאדם, אלא בהרבה דברים הוא שולט ומתגבר יום יום ואין מפריע?

כגון כאן בארה"ב כרגיל מתחיל תרבות רע שיוצא מכאן לכל הכדור העולם והחדש הוא מה שקוראים "תרבות הביטול" דהיינו מי שהוא נגד דעת האנשים הכי מתועבים הם יעשו את הכל לגמור אותו וכאילו לבטלו מן העולם בחייו ואי אפשר לו מכמעט לעשות כלום.

כגון היה איש אמריקאי נכרי שיום אחד לדרך למסעדה ראה נערים מתקבצים לשם חגיגת סיום לימוד הבית ספר בגיל 18 בערך, וראה שני נערים הומו אחד לבוש בשמלה של אשה ולא שהוא הפך לאשה אלא פנים של איש רגיל בלוש אשה ואז האיש אמריקאי אמר לזה שזה נורא ושאל אם לא מתבייש. הקליטו אותו האנשים אלה בוידאו ואז התחיל הבלגן.

שמו אותו במה שקוראים "סוסיאל מידיה" באינסטגרם, טווויטר, פייסבוק, יוטיוב וכו' שהוא גזעי ודעת קודמות ואף סלבריטאים מפורסמים הומו הצטרפו לו לגנותו אותו. ולא עצר הדבר בזה אלא הלכו ודיברו רע למשפחתו חבריו לעבודתו וללוקחים של עבודתו ללחוץ לאבד פרנסתו והכל שיש לו. נתנו לו הגינון הם וההומוים מפורסמים ובסוף הפילוהו מטה מטה והיום אין לו עבודה ואינו יכול למצוא עבודה כי רודפים אחריו ואחר חברה שמנסה לתת לו עבודה, וכעת אין לו מה לעשות.

דהיינו נזק פי אלף על מה שגרם, שבמקרה זה לא היה כלום רק מילים.

ואין עוזר. יש רק ארוץ בדעת שומרני שיצא לעזרו לומר מה זה דבר לבטל אנשים המתנגדים על דעת אחר.

אכן מלא טומאה מחוץ לבית המדרש ומה מקומינו בכל זה נכון? נפקא מינה היא שכך מתחיל עד שבאים נגד אותנו וצריך להיות זהיר למה קורא, שהרי אנו נגד כל דברים הרעים ששולטים ועולים בעולם כמו משכב זכר גזל עריות שפיכות דמים. כאן מי שגונב ואפילו הורג בניו יורק אינו הולך לבית האסורים ובקליפורניה גנבה סתם בכל מקום פחות ממאה דולר המשטרה אינה עושה כלום אף אם מוקלט בוידאו או אף השוטר שם רואה ממולו

לכן מדוע נתנה ליצר הרע כ"כ כח וזה פוגם בבחירה חופשי, אנשים יחשבו שאינו שייך להיות טוב כי יענשום ע"י זה ואין משפט . הרבה עמים נשמדו על חטאים של אי משפט כמו סדום ואמורה ומדוע או משנה המצב או שילכו לאבדון רשעים כאלה שאינם יחזרו בתשובה.

ממתינים חוות דעת.

תשובה:

נראה לי שאתה רואה את המצב קצת חמור מידי, בסופו של דבר אנשים יודעים להעריך את הטוב… שנזכה לגאולה שלמה..

מקורות:

בכל מקרה המקרים שאתה מתאר הם אכן נוראים מאוד, אבל אפשר לראות בזה את עקבתא דמשיחא שכבר לימדנו רבותינו שאדרבה תהיה אז ירידה גדולה, אבל היא לתכלית הקדושה, בכדי לגלות ולברר את נצוצות הקדושה שיש בעולם, וליתא נהורא אלא נהורא דאתא מתוך חשיכה. והבאנו בעבר שיש כמה דברים חשובים שרבותינו הקדושים אמרו על הנושא, אני לא בא להאריך ולהסביר, רק להביא את המקורות שיהיה אפשר ללמוד אותם.

האור חיים הקדוש (שמות ג ח) אומר דברים יסודיים על המצב שלנו היום שכבר בשער החמישים של הטומאה. ואלו דבריו: הנה למה שקדם לנו כי עיקר הגלות הוא לברר הניצוצות שנטמעו בנ' שערי טומאה וכמו שציינתי דבר זה כמה פעמים בזה ינוח דעת בב' השאלות כי אם היה מוציאם קודם זה היו מפסידים בירור החלק ההוא, ותדע שעם ה' השיגו בבחינת כללותם הכלול במשה שנתיחס בשם עמו השגת מ"ט שערי בינה, וטעם שלא השיג שער החמישים הוא לצד שאין המושג אלא בהשתדלות המשיג ולצד שישראל לא נכנסו בנ' שערי טומאה לברר אותו לא השיגו בחינת הקודש שכנגדו, והובטחנו כי לעתיד לבוא ישפיע בנו אל עליון תורת חיים שבשער החמשים והשגתו הוא באמצעות הגליות ובפרט גלות האחרון אנו משיגים הדבר. וטעם שנסתכנו ישראל במצרים בבירור שער הנ', לצד שלא היו בני תורה מה שאין כן דורות האחרונים באמצעות תורתם ישיגו ליכנס לשער הנ' ולהוציא בולעו מפיו, ואז ספו תמו בחינת הטומאה. ומעתה כל שהיה ה' מוציא ישראל קודם זמן כל שהוא היו ממעטים הבירור והיו מתמעטים במושג ולזה הוציאם בנקודה האחרונה של מ"ט וקודם שיכנסו לשער הנ', והוא אומרם ז"ל וגאלם מיד. (פסחים פ"י מ"ה לגי' הרמב"ם):

והנה ר' צדוק מלובלין כותב  צדקת הצדיק אות צה שדוקא בדור הזה שיש כ"כ קשיים כי דורו של משיח יצמח טוב מתוך הרע הזה. וכך הוא כותב: בימי הנעורים רתיחת התאוה מתגברת ואז מרבה חטאים מצד היצר רע רחמנא ליצלן והם חטאת נעורים וזה היה בדור המבול כמו שנאמר שם (בראשית ח' כ"א) כי יצר וגו' מנעוריו. וגם כן מסגל טוב הרבה מצד היצר טוב וחשקות לדברי תורה, וזה היה דור המדבר כמו שנאמר (ירמיה ב' ב') וזכרתי לך חסד נעוריך והם עצמם אותם הנפשות כמו שמובא בזוהר פנחס (רט"ז סוף ע"א) עיין שם, דהיו ראוים לקבל תורה במבול אילו זכו ונשמת משה היתה שם: ודורו של משיח אז יהיה פעם שלישי אותו דור בסוד מה שנאמר (תהלים ק"ג ה') תחדש כנשר נעוריכי ואז יהיה התיקון הגמור שבאות בערבוביא חטאת נעורים וחסד נעורים והטוב יתגבר על הרע ויהפכו לטוב. וזה שמובא בזוהר (נח ע"ב ב) ובתיקונים (תיקון י"ח) כד תחמי קשתא באנפי נהירין תצפי לרגלי משיח שהקשת הוא אות הברית נגד עונשי חטאת נעורים ובדורו של משיח יהיה זה באנפין נהירין בהארת פנים שהשם יתברך מאיר עיניהם לדעת כי סר עוונם בזה ועמך כולם צדיקים וגו' (ישעיה ס' כ"א) פירוש שומרי הברית כנודע:

ובכל מקרה הסבא קדישא החפץ חיים אומר שגם לנו יש תפקיד בתקופה הזאת לנסות לגדל את בנינו בדרך הישרה כמו שאתה כותב בשאלה. וזה לשונו (אגרות ומאמרים סימן יא) "והנה בימינו אלה שאנו רואים שכל הסמנים והיעודים שנאמרו בגמ' לפני ביאת משיח צדקנו כמעט שנתקיימו כולם, וברור שימינו אלה המה עקבתא דמשיחא, ואף שלא נדע בבירור זמן ביאתו אבל בודאי בא יבוא, ובודאי ישנם מקטרגים ומשטינים שיקטרגו עלינו שאין אנו זכאים עדיין לביאת משיח צדקנו וכו'. עוד ישנו עיקר גדול שעל כל הת"ח שבכל עיר ועיר לתקן. והוא, לראות שבכל עיר יהי' חדר כשר שבו יתחנכו בנינו הקטנים בחנוך כשר, בדרך התורה ולא בחדרים כאלה המלאים כפירה ומינות, שאין שם שום זכר ללמודי התורה. ובאמת הוא חיוב גדול על האב בעצמו, לראות ללמוד את בנו דרך ד', וחיוב זה כתוב בפ' ראשונה של ק"ש שהיא פ' קבלת עול מלכות שמים, שלמוד הבנים נכנס בגדר עול מלכות שמים, וגם בפ' שני' של ק"ש – קבלת עול מצות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל