לתרומות לחץ כאן

ספרדיה שהולכת עם פאה

שאלה:

שלום וברכה הרב יש לי כמה שאלות בבקשה
1.אני הולכת עם פאה מאז שהתחתנתי ובעלי אוהב יותר פאה ממטפחת, ואני לא אוהבת מטפחת אם אשים מטפחת אשנא את עצמי והכנס לדיכאון המשפחה של בעלי נהגו לפי מה שהבנתי לפי הרב עובדיה אבל כל האחיות כמעט והאחייניות הולכות עם פאה בבית שלי נהגו לפי הרב עובדיה אבל לא ממש בהכל לדעתי האם אני יכולה לסמוך על רבנים ספרדים אחרים שמתירים פאה ולהמשיך ללכת לפי הרב עובדיה או שאני צריכה ללכת לפי רב ספרדי שמתיר פאה וללכת מעכשיו אחריו רק ואם כן האם זה ניקרא שיהיה לי התיר?

2.האם הרב שלום משאש והחזון איש התירו פאה והאם אני יכולה לסמוך עליהם בעיניין זה?

3.האם אני יכולה לסמוך על רב אשכנזי בעיניין הפאה או רק לפי רק ספרדי?

תשובה:

את יכולה לסמוך, רבנים ספרדים רבים התירו פאה נכרית, וכיון שרבות מבני המשפחה כך הולכות וזה חשוב לכם, זה בסדר גמור.

ערב מבורך.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. ראיתי כמה תשובות שלכם באתר בענין להתיר אבל מסברא אני לא מבין איזה צניעות יש בזה יש נשים עם שיער חום שלובשות פאה בלונדינית היא הרבה יותר יפה מעבר למה שאשה צריכה להיות{ כמובן אשה לא צריכה להיות מכוערת זה לא עוד איזה צבע בעינים} ועוד קצת מוזר שלפני בעלה תהיא יותר מכוערת בלי פאה ובחוץ עם פאה ועוד מי הכריח שאותם רבנים שהתירו לפני שנים יתירו גם בפאות כמו של היום?

  2. יש להבחין בין שני נושאים, יש את הנושא של האם זה כיסוי ראש העונה על גדרי החיוב הזה או לא. בענין זה ברור שפאה נכרית היא כיסוי ראש בזמנינו שאין דת יהודית שאוסרת כפי שהסברתי.
    בנוגע לצניעות, מי אמר שדבר יפה אינו צנוע? מותר ללבוש בגד יפה, אז למה אסור פאה יפה? דבר שמושך את העין וחורג ממנהג נשות ישראל הצנועות אכן אסור, אבל מה שהכיסוי ראש יפה אינו סיבה לאיסור.

  3. יש לציין שהגר"ע יוסף בעצמו למרות שאסר פאה באופן עקרוני, התיר להרבה נשים באופן פרטי (וכנראה היה זה אצלו בבחינת הלכה ואין מורין כן), ומובא בספר מעיין אומר חלק י"ב, ושם יש מקרה זהה לזה הנשאל כאן, ואעתיק דבריו:

    "שאלה: בחור מישיבת חזון עובדיה שנשא אשה, ואשתו כבר שנתיים הולכת עם מטפחת. כעת קשה לה והיא בדכאון מזה. גרים בעיר בני ברק, ויש גם לחץ של המשפחה. תשובה: "שתלבש פאה. הרי היא בדיכאון, מה אתה רוצה, שתשתגע?" (פרק ב' שאלה ט/יב, עמ' קנ"ו).

    ולגבי דברי המגיב, הוא נגע בכמה נקודות, ואענה בקצרה:

    א. כשם שאשה שנולדה עם שיער בלונדיני, או נולדה עם עיניים כחולות, אין בה שום פגם של צניעות, כך אשה שלא נולדה כך, יכולה לחבוש שיער בלונדיני או עדשות כחולות, ומהיכי תיתי לאסור לה להתייפות.

    ואדרבה מצינו שהיו מקומות בזמן התלמוד שהנשים לבשו רעלות וגילו רק עין אחת, ואת אותה העין שגילו, כחלו (איפור מודגש בצבע כחול. מסכת שבת דף פ').

    ב. לגבי השאלה הנדושה, כיצד תהיה מכוערת בעיני בעלה ובחוץ תתייפה עם פאה (שאין זה נכון כ"כ, כי הרבה פעמים יוצאת עם בעלה). ראשית יש להדגיש שאין זה קשור כלל לפאה, כי זה נוגע לכל פריטי הלבוש, וממילא אין שום קשר לנדון דידן.

    אבל בפועל, לאשה מאוד קשה להתלבש בבית בצורה מהודרת תמיד, היות והיא עסוקה תדיר בבישולים וכביסות, טיטולים ונקיונות, וזה לא הולך יחד. גם הגבר יתקשה להיות בבית עם כובע וחליפה. אבל באירועים מיוחדים כמו סעודות שבת וחג, האשה מתאמצת להתלבש כמו שהיא מתלבשת לאירוע.

    ואחרי הכל, לאשה חשוב יותר הנראות החיצונית, וכפי שמובא בגמרא במפורש. שאלו אשת חבר מדוע היא צריכה להתקשט, הרי אין לה בעל, וענתה "לך ולחברך ולחברורך". הגמ' לא מציינת שמחו בה, ולא מציינת שהיא טעתה, אלא אדרבה מפרסמת את דבריה לדורות, ללמדך שאשה רוצה להיראות טוב בעיני הציבור.

    גם בגמ' שבת, החשש תמיד הוא "שתשלוף ותראה לחברתה" כי זהו דבר חשוב לאשה, להראות טוב בעיני חברותיה.

    הניסיון הורה שגם אלה שהתאמצו להיות "צנועות" בהתאם לשיטה העקומה שלימדו אותן (שאסור ביגוד צבעוני, וחובה ללבוש בגד רחב כמו אוהל), בסופו של דבר לבשו גלימות שחורות ועשו כל מאמץ שהציבור יסתכל עליהן בשל היותן שונות ומוזרות.

    ג. אותם רבנים שהתירו לפני שנים, גם אלה שהתירו לפני 500 שנה, דיברו על פאה שנראית כשיער ממש, ופאה שהיא יפה ונחשבת לתכשיט, ושעל ידה אין ניכר בין נשואה לפנויה. וממילא אין כל חדש תחת השמש.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל